۱۳۹۱ اسفند ۲۸, دوشنبه

چهارشنبه سوری از اصیل ترین آیین های ایرانی است


چهارشنبه سوری از اصیل ترین آیین های ایرانی است اما در<خلافت اسلامی> ایران کم دشمن ندارد. از روحانیت سنتی گرفته تا مسئولان <آخوند> های حکومتی و امنیتی که هر یک به بهانه ای با چهارشنبه سوری و مراسمش مخالفت می کنند.
مخالفت روحانیون با چهارشنبه سوری، سنتی و جوان نمی شناسد. ضدیت با این آیین باستانی که قدمتش به هزاران سال می رسد، یکی از موارد مشترک میان روحانیون فقاهتی حجره نشین در حوزه و روحانیت رادیکال جوانی است که در سال های اخیر توانسته اند تعداد و نفوذ خود را هم در حوزه های علمیه و هم در ساختار قدرت <خلافت> اسلامی افزایش دهند.
فریش دختری۲۶ ساله ساکن اکباتان تهران است. شهرک اکباتان با ۵۰ هزار نفر جمعیت، در غرب پایتخت قرار دارد و سالهاست که برخورد با تجمعات جوانانی که این شهرک را برای آتش بازی و دیگر مراسم چهارشنبه سوری انتخاب می کنند، به یکی از معضلات نیروهای امنیتی، انتظامی و بسیج تبدیل شده است!.
او می گوید که کمابیش از مخالفت مقام های حکومتی  با مراسم چهارشنبه سوری خبر دارد اما اهمیتی به آنها نمی دهد: "از وقتی که به خاطر می آورم همه خانواده من چهارشنبه سوری را جشن می گیرند. همسایه های ما در شهرک هم همینطور. کاری به این نداریم که آخوندها چه می گویند نه فقط درباره چهارشنبه سوری بلکه درباره تمام مسائل دیگر زندگیمان."
البته اکباتان تنها منطقه تهران نیست که در چهارشنبه سوری و به قول جوانان و نوجوانان پایتخت "ترکونده" می شود؛ همانطور که فقط تهران نیست که در آخرین چهارشنبه سال، شبیه میدان جنگ می شود!. تقریبا تمام شهرها و حتی روستاهای ایران به گونه ای در چهارشنبه سوری رنگ دیگری می گیرند.
در سال های اخیر علاوه بر روشن کردن آتش و پریدن از روی آن، مواد منفجره مختلفی که گاه بسیار قدرتمند هم هست، به جزئیات این مراسم اضافه شده اند. نارنجک ها و بمب های دست ساز با صداهای مهیب و دودهای غلیظ که از ترکیب سنگ ریزه و مواد منفجره ساده ساخته می شوند، باعث شده اند تا هر سال، تعداد ی کشته و زخمی  بر جا بماند.
 پلیس ضد شورش و بسیج هم برای مقابله با هر ناآرامی احتمالی، کوچه ها، خیابان ها و میادین شهرها را پر می کنند.

"نوعی دهن کجی"
هومن اصلاحی، پژوهشگر مسائل اجتماعی  می گوید که افزایش آگاهی عمومی و ایفای نقش اجتماعی جوانان بخصوص دختران در سالهای اخیر، با تمایل بخش هایی از حکومت و نهادهای مدافع دین سنتی و سنت های دینی در جامعه برای ایجاد مانع در برابر این ایفای نقش همزمان شده است.
به گفته او، این وضعیت باعث شده تا بسیاری از جوانان، حضور خود در آیین هایی مانند چهارشنبه سوری یا حتی استادیوم های ورزشی را که در آنها از آزادی عمل و بیان بیشتری برخوردار هستند، نوعی دهن کجی به محدودیت های موجود برآورد کنند.
بر خلاف اصلاحی، پگاه مسئله را تا این اندازه پیچیده نمی بیند. او می گوید: "من و دوستانم واقعا فکر نمی کنیم که با آتش بازی و این کارها می خواهیم مثلا حکومت را عوض کنیم. من شخصا فقط برای اینکه در این یک روز آزادی بیشتری دارم و چه از طرف خانواده و چه از طرف دولت با محدودیت کمتری مواجه هستم، چهارشنبه سوری ها را جشن می گیرم."
اما عده دیگری هم هستند که به گونه دیگری می اندیشند. پس از انتخابات ریاست جمهوری(!) سال 88 و اعتراضات خیابانی به نتایج آن، شب چهارشنبه سوری فرصت مناسبی برای معترضان و دیگر مخالفان حکومت بود تا از این شب برای ادامه اعتراضات خیابانی خود استفاده کنند.

فتوای آیت الله خامنه ای و مراجع تقلید !

شاید به همین خاطر بود که آیت الله علی خامنه ای،  در همان سال برای نخستین بار به شدت علیه چهارشنبه سوری موضع گرفت.
او این آیین باستانی ایرانی را "غیر شرعی" دانست! و گفت که مراسم چهارشنبه سوری "علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود!!!".
علی خامنه ای پیش از آن نیز چهارشنبه سوری را فاقد "مبنای عقلانی" دانسته بود!!!!.
بسیاری از روحانیون سنتی و مراجع تقلید (!)شیعه نیز درباره چهارشنبه سوری مانند او فکر می کنند.
آنها این مراسم را "نوعی آتش پرستی" و "خرافات" می خوانند و شرکت در آن را برای مسلمانان جایز نمی دانند!!!!!.
 موحدی کرمانی، نماینده پیشین آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران و امام جمعه فعلی تهران نیز در دی ماه سال جاری، چهارشنبه سوری را "یک معضل" خواند و از نمایندگان مجلس خواست آن را "ریشه کن" کنند.
پگاه می گوید: "من نمی دانم این آخوندها چه پدرکشتگی با چهارشنبه سوری و عید نوروز و شب یلدا دارند. اینها اصلا چشم دیدن خوشی ملت را ندارند... اگر چهارشنبه سوری خرافه هست پس مراسم تاسوعا و عاشورا چی هستند؟...
                                                     کوتاه شده از :  روز آنلاین