۱۳۹۱ اسفند ۲۴, پنجشنبه

" خلافت " اسلامی، به دنبال گندم آمریکائی

 

علی رغم سخت تر شدن تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه برنامه هسته ای تهران، خبر می رسد که خریدار دولتی غلات در حال مذاکره با اتاق های بازرگانی است تا بیشتر از 121000  تن گندم از آمریکا خریداری کنند.
 واردت گندم ایران<اسلامی> به طور سنتی توسط بخش خصوصی و دولتی انجام می شود اما از سال گذشته همزمان با قطع تجارت مالی ایران به خاطر تحریم های سخت بین المللی دولت نقش بزرگتری در واردات ایفا می کند.
تحریم ها تجارت مواد غذایی را در بر نمی گیرد اما به دست آوردن اعتبار نامه مالی برای خرید و یا نقل و انتقالات بین المللی بانکی را برای ایرانیان دشوار کرده است.
یک تاجر می گوید : "هیچ تاییدیه ای مبنی بر انجام فروش وجود ندارد اما مذاکراتی برای تحویل گندم در ماه آوریل صورت گرفته است."یک تاجر می گوید شركت " مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران " به دنبال 121254 تن گندم قرمز زمستانی ایالات متحده است.
یک بازرگان دیگر می گوید: "گندم آمریکا که تقریبا ارزان ترین گندم جهان است باعث جلب توجه ایرانی ها شده است. هفته گذشته درباره دست کم 120 هزار تن صحبت شد."
شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران به جای برگزاری مناقصه و مزایده برای خرید گندم بی سر و صدا با اتاق های بازرگانی تماس گرفته و به آن ها پیشنهاد خرید گندم داده است.
ایران<اسلامی> ماه مارس 2012 نیز به رغم تنش های سیاسی حجم زیادی گندم از ایالات متحده خریده بود.
ایران همچنین اخیرا خریدهای بزرگ گندم از آلمان و استرالیا داشته و از هند و آرژانتین نیز سویا خریده است.          رویترز