۱۳۹۱ مهر ۱۵, شنبه

افزایش " نگران کننده " شمار کودکان محروم از تحصیل در ایران اسلامی

مدافعان حقوق کودکان در ایران از افزایش میزان کودکان خیابانی ابراز نگرانی می‌کنند. این فعالان می‌گویند با توجه به واقعیت‌های جامعه، آمار دولتی در مورد میزان کودکان محروم از تحصیل واقعی نیست.
به گزارش خبرگزاری کار ایران -ایلنا- روز شنبه ۱۵ مهرماه (۶اکتبر) علی اکبر اسماعیل‌پور فعال مدنی و عضو انجمن دفاع از حقوق کودکان گفت: «در حال حاضر شاهد افزایش تعداد کودکان کار و خیابانی هستیم که به گفته مسئولان شهرداری ۱۵ درصد نسبت به قبل رشد داشته است.»

وی افزایش اعتیاد، بالا رفتن هزینه‌ها و موج مهاجرت به شهر‌ها را از مهمترین عوامل افزایش تعداد کودکان کار و خیابان ارزیابی کرد و افزود: «بخشی از کودکان که در کارگاههای زیرزمینی مشغول به کار بودند با توجه به مشکلات کارگاه‌ها از کار بیکار شدند.»
به گفته اسماعیل‌پور مقایسه آمار وزارت آموزش و پرورش و وزرات ورزش مشخص می‌کند که آمار اعلام شده در مورد کودکان محروم از تحصیل واقعی نیست.


علی اکبر اسماعیل‌پور تاکید می‌کند طی سال‌های گذشته وزارت رفاه در برای کاهش کودکان کار "هیچ برنامه‌ای ارائه نکرده است" و می‌افزاید: «ایران از سال ۱۳۸۰مقابله‌نامه سازمان جهانی کار را پذیرفته که متاسفانه طی این سال‌ها از روند اجرایی آن گزارشی ارائه نشده که نشان‌دهنده این است که مقدمات اجرایی این مقابله‌نامه در کشور فراهم نشده است.»

وی لازمه اجرایی شدن این مقابله‌نامه بین‌المللی را انجام پژوهش جدی در بدست آوردن آمار رسمی از تعداد واقعی کودکان شاغل در کارگاه‌ها است.
به گفته اسماعیل‌پور بیکار شدن بخشی از کارگران به علت مشکلات اقتصادی باعث شده است که تعداد کودکان شاغل در کارگاه‌های زیرزمینی پنهان افزایش یابد