۱۳۹۰ بهمن ۲۶, چهارشنبه

ایران در آستانه ی گرانی و کمبود شدیدتر مواد غدائی



رئیس اتاق بازرگانی ( خلافت اسلامی ایران) و چین سه هفته پیش نسبت ‌به احتمال بروز قحطی در ایران هشدار دادند.... نشانه‌های بروز قحطی آشکارا به چشم می‌خورد. واردات مواد غذائی از مالزی، هند، تایلند، ویتنام، پاکستان و اوکراین مختل شده است.
رئیس اتاق بازرگانی ( خلافت اسلامی) و چین اوایل بهمن ماه هشدار داد که در صورت ادامه سیاست‌های ارزی کشور، ایران به زودی با قحطی روبرو خواهد شد.
این اظهارنظر، خشم بسیاری از مسئولان ایرانی را برانگیخت. رئیس اطاق ، یک هفته بعد مجبور شد حرف خود را پس بگیرد. اما نشانه‌های واقعی کمبود و گرانی کمرشکن مواد غذائی از هم‌اکنون آشکار شده است.
روزنامه آلمانی فرانکفورتر روندشاو در گزارشی می‌نویسد: «در ایران احتمالا به زودی ضروری‌ترین چیزها کمیاب می‌شود. اقتصاد زمین خورده است. مشکل اصلی کشور، نه تحریم نفتی، بلکه تحریم مالی است
روزنامه آلمانی تاکید می‌کند که ایران ممکن است بتواند با تحریم نفتی مقابله کند. زیرا هند، چین، کره جنوبی و حتی ژاپن به خرید نفت بیشتر از ایران ابراز تمایل کرده‌اند. اما فشار اصلی را تحریم‌های مالی و بانکی به ایران وارد می‌کند که آمریکا از پائیز ۲۰۱۰ اعمال کرده است. شرکت‌های اروپائی از آن زمان تهدید شده‌اند که اگر به معامله با جمهوری اسلامی ادامه دهند، از معامله با شرکای آمریکائی خود محروم خواهند شد


در نتیجه این تحریم‌ها، نقل و انتقال‌های پولی اروپا با ایران متوقف و حساب‌های بانکی افراد حقوقی و حقیقی ایرانی بسته شد. در نتیجه شرکت‌های اروپائی مستقر در ایران نتوانستند از حساب‌های بانکی خود استفاده کنند و بدتر از آن، شرکت‌های ایرانی نتوانستند بهای کالاهای وارداتی را بپردازند.