۱۳۹۰ شهریور ۳۰, چهارشنبه

10 Questions for Ahmadinejad


عباس میلانی، مورخ و ایران شناس دانشگاه استنفورد، عقیده دارد که خبرنگاران به جای اینکه اجازه دهند احمدی نژاد دروغ و طعنه به آنها بگوید باید پرسش‌های مشخصی را از وی بپرسند. در این مقاله وی به این سوالات اشاره کرده است.
یکبار دیگر ماه سپتامبر رسیده و محمود احمدی‌نژاد عازم زیارت مکه رسانه‌های بین المللی برای مجمع عمومی سازمان ملل متحد است



او خودبینی معتاد به نگاه خیره دوربین هاست و هر بار که به نیویورک می‌آید و حرف‌های پوچش را درباره نسل کشی یهودیان و یازده سپتامبر به عنوان توطئه‌ای آمریکایی تکرار می‌کند و یا مهملاتی درباره اینکه ایران همجنس‌گرا ندارد و ایران یک دموکراسی واقعی است می‌گوید بیش از آنچه که باید از توجه دوربین‌ها نشئه می‌شود.
تقریبا تمام رسانه‌های جدی برای مصاحبه با او رقابت می‌کنند. آنها که چنین فرصتی پیدا می‌کنند معمولا با دقت و بر اساس سابقه‌شان در پرهیز از پرسش‌های دشوار و یا پافشاری نکردن در جواب گرفتن انتخاب شده‌اند!. یک استاد دانشگاه بازنشسته که در آمریکا آموزش دیده در میان مشاوران رسانه‌ای رئیس جمهوری! است.
این بار اما رئیس جمهوری! در حالی به نیویورک می‌آید که پر‌هایش را چیده‌اند. حتی ممکن است این هفته او در ایران استیضاح شود. حالا زمان آن است که رسانه‌ها پرسش‌های خود را با صراحت تمام بااو مطرح کنند چرا که مشخص نیست او سال آینده هم بتواند به نیویورک بیاید.

احمدی‌نژاد علیرغم جنجال بسیارش اختیارات چندانی در تعیین سیاست‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران ندارد و پرسش‌های اصلی باید درباره حلقه فاسد و بسته‌ای باشد که پیرامون خود تشکیل داده است.

این‌ها پرسش هائی است که باید از او پرسید
دولت شما با وعده مقابله با فساد و پارتی بازی سرکار آمد. حالا شما توسط رسانه‌های کشور خودتانُ قوه قضاییه، پارلمان و حتی برادر خودتان متهمید که فاسد‌ترین دولت پس از دوره شاه را دارید. شما پدر زن پسر خود را به بیش از ۱۳ پست کلیدی منصوب کرده‌اید و میلیارد‌ها دلار را در اختیار او گذاشته‌اید. حالا او در بسیاری از رسانه‌های رسمی ایران به تبانی در اختلاسی ۳هزار میلیارد دلاری و دزدی عتیقه متهم است. برادر شما و بسیاری از رسانه‌های رسمی ایران معتمدان شما را به جادوگری و طلسم متهم می‌کنند. جواب شما به این اتهامات چیست؟
وقتی که جمهوری! اسلامی قدرت را در ایران به دست گرفت تقریبا تمام معیارهای اجتماعی اقتصادی از رشد اقتصادی سالانه تا امید به زندگی با ترکیه برابر بود. حالا رشد اقتصاد ترکیه یکی از سریع‌ترین‌ها در جهان است وایران تنها شریکی کوچک در این اقتصاد بزرگ است. آیا حقیقت دارد که آمار اقتصادی مثلا رشد تولید ناخالص ملی، تورم و بیکاری آنقدر در ایران فاجعه بار است که شما به دولت گفته اید این ارقام را محرمانه نگه دارد؟
گزارش شده که شما ادعا کرده‌اید هیچ کس در ایران به خاطر اعتقادات سیاسی‌اش در زندان نیست!! اما همین حالا که ما با هم صحبت می‌کنیم دو نفر از رقبای مخالف شما در انتخابات مخدوش پیشین ایران ۱۷۸ روز است که بدون هیچ تفهیم اتهامی محبوسند، ده‌ها نفر از روزنامه نگاران مطرح، ‌سیاستمداران و روشنفکران به سرنوشتی مشابه دچار شده‌اند. سه شنبه گذشته بود که یک دانشجوی جوان دکترای جامعه‌شناسی با دریافت ۵۰ ضربه شلاق در زندان اوین تحقیر شد چون در ستاد تبلیغاتی موسوی داوطلبانه فعالیت می‌کرده است. شما این ادعا‌ها را تکذیب می‌کنید؟
جوابتان به اینکه اعضای گروه صوفیه، دراویش گنابادی، ‌اعضای اقلیت سنی و همینطور معتقدان به بهاییت همه در دولت شما تحت تعقیب قرار گرفته‌اند؟ دروایش و رهبران بهایی زندانی شده‌اند، ‌ مساجد سنی‌ها ویران شده و رهبران سنی ممنوع المنبر شده‌اند؟
منتقدان شما که حالا وب سایت‌های جهان و جوان نزدیک به سپاه پاسداران را و یا روزنامه کیهان نزدیک به خامنه‌ای را هم در بر می‌گیرند شما را متهم می‌کنند که هدفتان از جنجال آفرینی در طول سفر‌هایتان به نیویورک این است که توجه را از مشکلات خود، هم دست‌ها و مشاورانتان در ایران منحرف کنید. آیا دلیل مطرح کردن موضوع پرداخت غرامت به ایران به دلیل اشغال توسط متفقین در جنگ جهانی دوم نیز همین است؟
جواب شما به اینکه در سال‌های منتهی به جنگ جهانی دوم بسیاری از روحانیون ایران با تبلیغات نازی‌ها همکاری کردند و به مفتی اورشلیم که از حامیان نازیسم بود پیشنهاد کمک کردند چیست؟
دولت شما به خطرات زیست محیطی که کشور ایران با آن مواجه است بی‌توجهی کرده است. زاینده رود در اصفهان خشک شده، خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی صد‌ها هزار ایرانی در منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. چرا شما علیرغم سفرهای بسیاری که به اطراف کشور می‌کنید و این همه تبلیغی که درباره آن‌ها می‌کنید این مشکلات جدی را نادیده گرفته‌اید؟
هر روز نشانه‌های بیشتری از تلاش دولت شما برای جداسازی جنسیتی در فضاهای عمومی و به ویژه در دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد. در عین حال شواهدی هم در دست است از اینکه مجلس اسلامی ایران قصد دارد قانونی برای محدود کردن حقوق زنان در تحصیلات عالیه تصویب کند. شما برای مقابله با این موضوع چه خواهید کرد؟
در نظرسنجی اخیر" زاگبی" امده تنها ۱۴ درصد از مسلمانان منطقه از ایران حمایت می‌کنند در حالی که مدل ترکیه از حکومت سکولار دموکراتیک در یک جامعه اسلامی هر روز قدرت و محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. ستاره ترکیه هر روز اقبال بلندتری می‌یاید و آیت‌الله سیستانی متحد شما که عالیترین روحانی شیعه است حاضر نشده حکومتی مذهبی در عراق تشکیل بدهد. بشار اسد مستبد سوریه نیز سرنوشتش یه یک تار مو بسته است. فکر می‌کنید آینده شیوه ایرانی ولایت مطلقه فقیه چه خواهد بود؟
آیا فکر می‌کنید که پیش از پایان دوره ریاست جمهوریتان! استیضاح خواهید شد؟ شما بار‌ها تهدید کرده‌اید که اگر کسی از خط قرمز‌های شما بگذرد وارد عمل می‌شوید. این خط قرمز‌ها چیست و برنامه شما برای عمل چیست؟ چرا فکر کردید که می‌توانید کنترل سپاه و خامنه‌ای را به دست بگیرید؟
پیش از این هیچ‌گاه ایران با بحران قدرتی این چنین روبرو نبوده است. هیچ‌گاه رهبری ایران اینقدر آسیب پذیر نبوده است. مردم ایران در رنجند. حالا زمان آن رسیده که رسانه‌ها احمدی‌نژاد را مجبور کنند بابت کار‌هایش جوابگو باشد نه اینکه به او اجازه بدهند از زمان پخش مصاحبه برای وحشت آفرینی در فضای بین المللی و تقویت موضعش در ایران استفاده کند

thedailybeast.com