۱۳۹۰ تیر ۱۱, شنبه

ایران دوباره همانند سالهای گذشته ، در خاموشی فرو میرود



آغاز اختلال در شبکه سراسری برق کشور
گر چه در پایان تابستان سال گذشته وزارت نیرو اعلام کرده بود که "به مدد افزایش توان تولید!!" مساله‏ی "قطع برق در تابستان سال 90 تکرار نخواهد شد"، اما تنها گذشت یک هفته از شروع تیرماه معلوم کرد که امسال نیز سریال قطعی مکرر و جیره بندی برق در سه سال گذشته ادامه خواهد یافت
حالا مسوولان وزارت نیرو عامل تکرار این مساله را "کمبود سوخت نیروگاه‏ها" معرفی کرده‏اند و مسوولان وزارت نفت هم با تکذیب این ادعا گفته‏اند "مشکلی برای تامین سوخت نیروگاهها وجود ندارد!!
؟."
نیروگاه‏های بدون گاز
نگرانی‏ها از وضعیت مصرف برق در کشور از اواخر فروردین با سخنان رئیس کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر "چهار الی پنج برابر" شدن قیمت برق شروع شد، اما زمزمه بروز خاموشی‌ها در شبکه برق کشور بحثی بود که از دو روز پیش نگرانی‏های جدیدی را دامن زد تا مصرف‏کنندگان ایرانی حالا هم نگران ارقام پیش بینی نشده‏ی فیش‏ها باشند و هم خاموشی‏های ناخوانده.
خاموشی‏های اخیر در حالی رخ داد که مجید نامجو وزیر نیرو گفته بود : "با هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی وزارت نیرو با مجموعه نیروگاهی کشور، هیچ مشکلی در تامین برق مورد نیاز مردم نیست و مردم نباید از این بابت نگران باشند، چراکه وزارت نیرو علیرغم مشکلاتی که وجود دارد، خاموشی اعمال نخواهد کرد."
معاون وی نیز با تاکید بر اینکه مردم نباید نگران تامین برق باشند، گفته بود: "وزارت نیرو با ورود 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید تا قبل از پیک مصرف تا این لحظه مشکلی در تامین برق مردم نداشته است!!؟."
همزمان با این اظهار نظرها اما آمارهای دیگری نیز منتشر شد که نشان می‏دهد تنها در یک مورد، نیروگاه قم در تاریخ 28 خردادماه با تقلیل "700 مگاوات" از توان تولید خود مواجه شده که گویا علت آن قطع گاز کل نیروگاه به مدت سه ساعت در آن روز بوده است. نتیجه‏ی این اتفاق چیزی نبود جز خاموشی 60 مگاواتی در قم
.
اولین اظهار نظرها درباره‏ی قطعی برق در روزهای اخیر حکایت از بی گاز ماندن 29 نیروگاه برقی در کشور داشت. آمار و اطلاعات سایت توانیر در اوایل هفته‏ی جاری نشانگر این بود که میزان گازرسانی به نیروگاهها که در هفته‏ی قبل 200 میلیون مترمکعب بود به 90 میلیون مترمکعب رسیده است. خبرگزاری مهر بر همین اساس خبر داد که "تمامی نیروگاه‏های بخاری و گازی کشور هفته گذشته را با سوخت مایع مازوت و گازوئیل به پایان رساندند."
محمد بهزاد معاون وزیر نیرو از نيروگاه‌های کاشان، اردبيل و اصفهان به عنوان "شاخص‌ترين نيروگاه‌هايی" که گاز آن‌ها "هم‌اکنون قطع است و سوخت مايع آن‌ها نيز به حداقل رسيده" نام برده است.
گفتنی است در حال حاضر ذخیره سوخت مایع نیروگاه اصفهان، تنها 10 درصد است و اگر گاز آن قطع شود، نیروگاه فقط دو الی سه روز دوام می آورد و نهایتاً توان تامین برق خود را نیز نخواهد داشت.
یکی از مسئولان شرکت توانير نیز که نامش اعلام نشده به خبرگزاری مهر گفته است:"به دليل عدم تحويل گاز به نيروگاه‌ها، نيروگاه منتظری! تنها تا سه روز آينده قابليت استفاده از سوخت مايع را دارد."
وی همچنین هشدار داده: "اگر گاز متصل نشود، اين نيروگاه ظرف روزهای آينده از مدار توليد خارج خواهد شد


سال گذشته در حالی که هنوز یک سوم تابستان گرم ایران گذشته بود، در اوایل مردادماه اعلام شد تنها صنایع فولاد کشور به دلیل قطع برق حدود 230 ميليارد تومان ضرر دیده‏اند و شرکت آلومینیوم المهدی نیز میزان زیان اقتصادی خود را از خاموشی تابستانی شصت ميليارد تومان عنوان کرد. علی رغم تکرار این وضعیت در چهار سال گذشته هنوز آمار جامعی در زمینه آسیب‏های خاموشی تابستانی به اقتصاد و صنایع کشور منتشر نشده است



روز1433