۱۳۸۹ اسفند ۲۹, یکشنبه

عملیات نظامی هوائی ، در آسمان " لیبی " آغاز شد

نيکلا سارکوزی، رئيس جمهوری فرانسه اعلام کرد که عمليات نظامی هوايی برای جلوگيری از حمله نيروهای معمر قذافی به مواضع مخالفان حکومت ليبی آغاز شد.

به گزارش رويترز، رئيس جمهور فرانسه پس از نشست امروز پاريس اين خبر را اعلام کرد.

در نشست پاريس، کشورهای اروپايی، کشورهای عربی و کشورهای شمال آفريقا که با ممنوع کردن پرواز هواپيماها بر آسمان ليبی موافق هستند گرد آمدند تا در مورد مجبور ساختن رهبر ليبی به پذيرش قطع‌نامه شورای امنيت سازمان ملل صحبت کنند.

قطع‌نامه شورای امنيت سازمان ملل که پنج‌شنبه شب تصويب شد برای دفاع از غيرنظاميان ليبی اجازه حمله نظامی را داده است.

هدف اين قطع‌نامه محافظت از «غيرنظاميان و مناطق با جمعيت غيرنظامی» اعلام شده و در آن آمده است «تمامی تدابير لازم» در اين راه بايد صورت گيرد.


اين قطع‌نامه با ۱۰ رأی موافق در برابر پنج رأی ممتنع به تصويب رسيد. آلمان، چين، روسيه، برزيل و هند به اين قطع‌نامه رأی ممتنع دادند.

نيکلا سارکوزی گفت: «شرکت‌کنندگان در نشست پاريس توافق کردند تا تمامی راه‌های
لازم و به‌ويژه نظامی برای تمکين حکومت قذافی به قطع‌نامه شورای امنيت را به‌کار گيرند.»

وی افزود: «به همين خاطر با توافق با هم‌پيمانان‌مان، نيروی هوايی فرانسه در برابر هرگونه حمله خشونت‌بار هواپيماهای سرهنگ قذافی عليه مردم بنغازی مقابله خواهد کرد.»

سارکوزی ادامه داد: «در حال حاضر بخشی از جنگنده‌های ما مانع از حملات هوايی به بنغازی می‌شوند و جنگنده‌های ديگر آماده‌اند تا در مقابل حملات زره‌پوشان حکومت ليبی عليه شهروندان غيرنظامی وارد عمل شوند.»

در همين حال رئيس جمهور فرانسه گفت: «هنوز برای سرهنگ قذافی فرصت باقی است تا از عواقب ناگوار جلوگيری کند و فورأ و بدون قيد و شرط به تمامی خواسته‌های جامعه جهانی گردن نهد. درهای ديپلماسی زمانی باز خواهد بود که به همه خشونت‌ها پايان داده شود.»

از نظر شرکت‌کنندگان نشست پاريس، رهبر ليبی به اتمام حجت شورای امنيت سازمان ملل احترام نگذاشته است. اين شورا از حکومت ليبی خواسته بود که فورأ اعلام آتش‌بس کند و نيروهای نظامی خود را که به شهروندان غيرنظامی حمله می‌کنند عقب بنشاند.


نيکلا سارکوزی گفت: «سرهنگ قذافی به اين هشدار وقعی ننهاد و در طول ساعات گذشته نيروهای نظامی‌اش به حملات مرگبار خود ادامه دادند.»

روز گذشته با انتشار خبر شمارش معکوس برای حمله به خاک ليبی، موسی کوسا، وزير امور خارجه ليبی اعلام آتش‌بس عمومی داد و گفت اين کشور همه حملات خود عليه مخالفان را متوقف خواهد کرد.

با اين حال معمر قذافی بار ديگر عليه تصميم شورای امنيت سخن گفت و نيروهای نظامی وی امروز به حملات خود به شهر بنغازی ادامه دادند و خبرهايی نيز از ورود نظاميان به اين شهر منتشر شد.

رئيس جمهور فرانسه با بيان اين‌که هدف نشست شنبه پاريس تحت کنترل قرار دادن ليبی نيست افزود: «آينده ليبی متعلق به مردم اين کشور است و ما نمی‌خواهيم به‌جای آنان تصميم بگيريم.»

سارکوزی تأکيد کرد تنها هدف، کمک به مردمی است که در «خطر مرگ» قرار دارند و جامعه جهانی نمی‌تواند در برابر چنين جناياتی رواداری کند.