۱۳۸۹ مرداد ۴, دوشنبه

درز اسناد محرمانه " آمریکا " در جنگ افغانستان



مقام های آمریکا از اینکه هزاران سند نظامی محرمانه مربوط به جنگ افغانستان در اختیار رسانه های بین المللی قرار داده شده، شدیدا انتقاد کرده و ضمن "غیرمسئولانه" خواندن این اقدام، آن را خطری برای امنیت ملی این کشور توصیف کرده اند.


دولت پاکستان هم اسناد منتشر شده درباره حمایت سازمان اطلاعات این کشور از طالبان را به شدت تکذیب کرده است. دفتر ریاست جمهوری پاکستان اسناد درز شده را بی اساس توصیف کرده است و سخنگوی رئیس جمهوری پاکستان هم گفته است که ممکن است هدف از دادن این اسناد سری به رسانه ها، تضعیف روند جدید گفتگو های استراتژیک بین آمریکا و پاکستان بوده باشد.

سایت ویکی لیکس، یک سازمان غیردولتی، نود هزار سند نظامی سری را به روزنامه های نیویورک تایمز آمریکا، گاردین بریتانیا و مجله اشپیگل آلمان داده است. این اسناد، جزئیاتی از عملیات پنهانی جنگ در افغانستان را افشا می کند.

اسناد یاد شده از ژانویه ۲۰۰۴ تا دسامبر ۲۰۰۹ را در بر می گیرد و شامل گزارش های منتشر نشده از تعداد کشته شدن غیرنظامیان و همینطور عملیات پنهان "بگیر یا بکش" کماندوهای آمریکایی علیه رهبران طالبان است.

جولیان اسانج، بنیانگذار سایت ویکی لیکس، گفته است که ظاهرا این اسناد نشاندهنده ارتکاب جرائم جنگی است اما دادگاه باید در این مورد تصمیم بگیرد.

اتهامات مربوط به (خلافت اسلامی)- ایران

این اسناد همچنین نگرانی های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را از کمک های (خلافت اسلامی) به طالبان افغانستان نشان می دهد. در این اسناد ادعا شده که ایران پول و تسلیحات در اختیار طالبان افغانستان می گذارد.

روزنامه گاردین، چاپ لندن، در مقاله ای منحصرا به اسنادی می پردازد که مربوط به نقش( خلافت اسلامی)- ایران در افغانستان می شود.

سایمون تیزدال، نویسنده مقاله گاردین می گوید در اسناد فاش شده مربوط به ایران ادعا شده که ایران مخفیانه شورشیان طالبان، فرماندهان محلی طالبان وابسته به شبکه القاعده و همینطور بمبگذاران انتحاری را از نظر مالی و تسلیحاتی تامین می کند و آنها را تعلیم می دهد تا نیروهای بریتانیا و سایر نیروهای غربی ر ا از خاک افغانستان بیرون کنند.

به نوشته این مقاله یکی از این اسناد، مربوط به گزارشی است که توسط آیساف (نیروهای بین المللی کمک به حفظ امنیت) در افغانستان تهیه شده است. به نقل از این روزنامه رهبران فعلی و مقامات پیشین دولت طالبان در حال حاضر در ایران به سر می برند و سرگرم برنامه ریزی برای حمله به ولایات هلمند و ارزگان هستند.

کاخ سفید می گوید این اسناد مربوط به دوران قبل از استراتژی اخیر آمریکا در افغانستان است.

گاردین، یکی از سه رسانه چاپی که این اسناد را امروز منتشر کرده، درز این اسناد را در تاریخ ارتش آمریکا بی سابقه خوانده است.

روزنامه نیویورک تایمز و مجله اشپیگل آلمان هم امروز به انتشار این اسناد و مدارک پرداخته اند.

این اسناد نشان می دهد طالبان دارای موشک های حرارت یاب است که می تواند هواپیماهای ناتو را سرنگون کند.