۱۳۸۹ تیر ۱۴, دوشنبه

در ده سال گذشته ، بیشتر از 265 هزار نفر در تصادفات رانندگی در ایران اسلامی کشته شده اند


رييس پليس راهنمايى و رانندگى ايران اســـلامی مى گويد كه طى يك دهه گذشتــه ۲۶۵ هزارو پانصد و پانزده نفر بر اثر ســــوانح رانندگى جـــان خود را از دســــــت داده و بيش از دو ميليون نفر نيز مجروح شده اند.

اسكندر مومنى روز دوشنبه در همايش فرهنگيان «ترافيك و پليس نامحسوس!!» گفته است كه در حال حاضر در ايران به ازاى هر هزار نفر ۱۵۰ خودرو وجود دارد در حالى كه اين رقم در بسيارى از كشورها بيش از ۷۰۰ خودرو است
خبرگزارى مهر از رييس پليس راهنمايى و رانندگى ايران نقل قول كرده كه گفته است: كاستى هاى بسيارى در حوزه هاى مرتبط با ترافيك و حمل و نقل وجود دارد و زمانى كه با افزايش تقاضاى سفر و خودرو مواجه مى شويم به مشكلات اساسى در كشور برخورد مى كنيم.
ايران داراى يكى از بدترين آمارهاى جهانى در زمينه تصادف هاى رانندگى است و به لحاظ سرانه قربانيان حوادث رانندگى رتبه نخست را در دنيا به خود اختصاص داده است.
بر اساس گزارش هاى منتشره، حدود ۶۰ درصد سوانح رانندگى منجر به مرگ در ايران در جاده‌هاى برون ‌شهرى و نزديك به ۳۱ درصد اين تصادفات نيز در مسيرهاى درون شهرى روى مى ‌دهد.
سال گذشته، معاون شهردارى تهران با انتشار آمارى اعلام كرد كه به طور متوسط هر ساعت سه نفر بر اثر سوانح رانندگى در ايران كشته و حدود پنجاه نفر هم زخمى مى‌ شوند.
استاندارد نبودن جاده‌ها و خودروها در ايران همراه با فرهنگ نادرست رانندگى از مهم ‌ترين دلايل بالا بودن شمار قربانيان حوادث رانندگى در ايران به شمار مى ‌آيند.
افزايش تلقات انسانى بويژه در روزهاى تعطيل نوروز يكى ديگر از نابسامانى هاى اجتماعى در ايران به شمار مى رود و روزانه حداقل ۲۰ نفر در حوادث رانندگى اين دوره جان خود را از دست مى دهند.
اسکندر مومنى مى گويد كه ۵۰ درصد تلفات تصادفات در تعطیلات نوروز هنگام انتقال به بيمارستان روى مى دهد و «اين در حالى است كه متوسط آمارهاى جهانى، در باره تعداد كشته در هنگام انتقال به مراكز درمانى ۱۰ درصد است.»
كارشناسان امور حمل و نقل علاوه بر فرهنگ ضعيف رانندگى در ايران عامل مهمى چون ساخت خودروهاى با قابليت و كيفيت پايين فنى از سوى خودروسازان داخلى را يكى ديگر از علل افزايش بروز حوادث رانندگى ارزيابى مى كنند.
در حالى كه سالانه بيش از يك ميليون خودرو ساخت داخل وارد جاده هاى ايران مى شوند نظارت فنى چندانى بر اين خودروها صورت نمى گيرد.
در همين رابطه، رييس پليس راهنمايى و رانندگى ايران گفته است: اگر خودروها از ايمنى بالايى برخوردار باشند سرنشينان آن در صورت واژگونى خودرو با سرعت ۲۰۰ كيلومتر نيز آسيب نمى بينند.
گزارش رسانه هاى ايران حاكى است كه تصادفات رانندگى روزانه ۲۵ ميليارد تومان و سالانه هشت هزار ونهصد ميليارد تومان به كشور خسارت وارد مى كند