۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۴, جمعه

دانشگاهيان در آمريکا و اروپا اعدام های اخير در ايران را محکوم کردند


دهها تن از اساتيد و روشنفکران در آمريکا و اروپا در بيانيه ای با محکوم کردن اعدام های اخير در ايران از سازمان های بين المللی و سازمان ملل متحد خواسته اند جمهوری اسلامی را در اعدام‌های دسته‌جمعی مخالفان سياسی مسئول و مقصر بشناسد
این استادان دانشگاه و روشنفکران در بیانیه خود نوشته اند:« از دولت‌های جهان مصرانه می‌خواهيم تا تامين و رعايت حقوق بشر و کرامت انسانی را پيش‌شرط ضروری هر گونه مراوده با جمهوری اسلامی قرار دهند».
در اين بيانيه تصريح شده است:« کارنامه اين رژيم را در نقض حقوق بشر و قساوت در رفتار با نيروهای سياسی معارض را به صراحت محکوم می‌کنيم. اعتقاد راسخ خويش را به رعايت ضوابط حقوقی از مجاری مستقل در حق همه متهمان اعلام می‌داريم و بر لغو مجازات اعدام تاکيد می‌نماييم.
«اعلام اعدام ناگهانی پنج نفر از شهروندان (در روزهای اخیر) بدون آنکه توضيحات روشن کننده‌ای از اتهامات و روند دادرسی ومحاکمات به مردم داده شود شبيه روند ناعادلانه‌ای است که در طول ماه های اخير منجر به صدور احکام شگفت‌آور برای عده زيادی از زنان ومردان خدمتگزار وشهروندان کشور ما شده است.»
«اعدام اين افراد در شرايطی صورت گرفته است که هيچکس از چند و چون پرونده آنها با خبر نيست و جرم آنها به دليل علنی نبودن دادگاه و عدم رعايت آيين دادرسی و قانون، برای هيچکس محرز نشده است».
سازمان عفو بين الملل روز سه شنبه در بيانيه ای اعلام کرد که اعدام شدگان نه تنها از محاکمه منصفانه ای برخوردار نبوده اند که شکنجه هم شده بودند.
در اين بيانيه آمده است: «اين سازمان، اعدام هايی که بدون هيچگونه اعلام قبلی انجام شد را محکوم می کند. به رغم اتهام سنگينی که به متهمان زده شده بود، هيچ يک از محاکمه منصفانه ای برخوردار نشدند ضمن اين که از سه تن از آنها، با شکنجه و با زور اعتراف گرفته شده بود.»