۱۳۸۷ آذر ۱۷, یکشنبه

مرگ بر دیکتاتور



تجمع اعتراض آمیز دانشجویان در دانشگاه تهران

عده ای از دانشجویان در ورودی غربی دانشگاه را از جای درآوردند تا دانشجویانی که پشت در مانده بودند وارد دانشگاه شوند

گزارش شده که در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران، درگیریهایی روی داده و دانشجویان شعارهایی علیه برخی مقامات ایران سر داده اند

در این تجمع که به مناسبت روز دانشجو و به دعوت دفتر تحکیم وحدت برگزار شد، تعدادی از دانشجویان از سراسر ایران حضور داشتند.
گزارشها از تهران حاکی است که دانشجویان ابتدا جلوی دانشکده فنی تجمع کرده و سرود "یاردبستانی" و "ای ایران ای مرز پر گهر" خواندند.
در این زمان تعدادی از دانشجویان به سمت در غربی دانشگاه در خیابان ۱۶ آذر حرکت کردند تا در غربی دانشگاه را به روی بقیه دانشجویانی که پشت در مانده بودند، باز کنند.
مهران فرجی روزنامه نگار در باره این ماجرا می گوید که تعدادی از دانشجویان با شکستن در غربی دانشگاه در خیابان ۱۶ آذر توانستند راه را برای ورود بقیه دانشجویان به داخل دانشگاه فراهم کنند.
به گفته آقای فرجی، بعد از آن نیز تعدادی از دانشجویان در اعتراض به دستگیری سه دانشجو از سوی حراست دانشگاه تهران، به سمت درب شمالی این دانشگاه حرکت کردند و با هشدار دانشجویان، این سه دانشجو آزاد شدند.
بعد از آن، دانشجویان در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران تجمع کردند و برنامه تریبون آزاد برگزار شد که به وضعیت اقتصادی، آزادی بیان و جنبش دانشجویی اختصاص داشت.
بر اساس گزارشها دانشجویان پلاکاردهایی در اعتراض به حکم سنگسار و تفکیک جنسیتی حمل می کردند.
فرید هاشمی یکی از برگزار کنندگان این تجمع گفت که سه هزار نفر از دانشجویان سراسر کشور به دعوت دفتر تحکیم وحدت در مراسم روز دانشجو حضور داشتند
تجمع به دعوت دفتر تحکیم وحدت برگزار شد- گفته می شود که سه هزار نفر در آن شرکت داشتند
به گزارش خبرگزاری دانشجویان، یکی از تجمع کنندگان خطاب به دانشجویان گفت: "ما در اینجا جمع شده ایم تا فریاد بزنیم که همچنان بر سر آرمانهای اصیل جنبش دانشجویی ایستاده ایم، آرمان های جنبش دانشجویی آرزوهای ناکام ملت است."
یکی از دانشجویان نیز گفت که "آمده ایم تا فریاد بزنیم دانشجو برای حقوق همه مردم ایستادگی کند و در کنار همه، جز حقوق صنفی شان چیزی نمی خواهد."
به گفته آقای هاشمی، نیروهای گارد ویژه پلیس در اطراف دانشگاه حضور داشتند و در جریان برگزاری مراسم درگیری های پراکنده ای رخ داده و یک دانشجو نیز دستگیر شده است.
بعد از پایان تجمع، گروهی از دانشجویان به سمت در اصلی دانشگاه تهران را افتادند و بر اساس گزارشها، مجری مراسم از دانشجویان خواست که متفرق شوند و به سمت در اصلی نروند

اما عده ای با تجمع در جلوی در اصلی دانشگاه تهران، با کوبیدن پا به زمین شعار می دادند "اتحاد، اتحاد"، "دانشجو می‌ میرد، ذلت نمی ‌پذیرد"، "مرگ بر دیکتاتور" و "محمود احمدی‌ نژاد، عامل تهدید و فشار"، "احمدی پینوشه ، ایران شیلی نمیشه".
به گزارش خبرگزاری فارس در همین زمان عده ای نیز شعار "خاتمی، خاتمی، تو دشمن ملتی" سر می دادند که با اعتراض مواجه شد و برخی از تجمع کنندگان با شعار دهندگان درگیر شدند.
مراسم روز دانشجو به دعوت دفتر تحکیم وحدت و یک روز دیرتر از تاریخی برگزار شد که در تقویم رسمی ایران به عنوان روز دانشجو ثبت شده است. مراسم ۱۶ آذر به طور معمول در سالگرد حمله پلیس به دانشجویان در سال ۱۳۳۲ برگزار می شود