۱۳۸۷ شهریور ۷, پنجشنبه

'عوامل اجتماعی بر سلامت تاثیر می گذارند'



بر اساس گزارشی از سازمان ملل متحد، دلیل اصلی اختلاف در وضعیت سلامتی و متوسط عمر افراد در نقاط مختلف جهان، عوامل اجتماعی است.

سازمان بهداشت جهانی (وابسته به سازمان ملل متحد) این گزارش را بر اساس تحلیلی سه ساله از "عوامل اجتماعی" موثر در سلامتی تهیه کرده است.
تهیه کنندگان این گزارش به این نتیجه رسیده اند که "بی عدالتی اجتماعی در ابعادی گسترده باعث مرگ مردم جهان می شود."
برای مثال پسری که در مناطق محروم حومه شهر گلاسکو در اسکاتلند به دنیا آمده به طور متوسط بیست و هشت سال کمتر از پسری که در مناطق مرفه همین شهر متولد شده زندگی می کند.
دختری که در کشور آفریقایی لسوتو زندگی می کند، به احتمال زیاد 42 سال کمتر از یک دختر ژاپنی عمر خواهد کرد.
همچنین در سوئد احتمال مرگ یک زن باردار در هنگام وضع حمل یک به 17400 است، اما در افغانستان این رقم به یک به هشت افزایش می یابد.
این گزارش توسط هیئت ارشدی از کارشناسان، که "کمیسیون عوامل اجتماعی موثر بر سلامت" را تشکیل می دهند، تهیه شده، و این هیئت دریافته اند که تقریبا در تمام کشورهای جهان شرایط ضعیف اجتماعی-اقتصادی به آمار پایین سلامتی می انجامد.
بر اساس این گزارش اختلاف ها به حدی مشهود بود که عوامل ژنتیکی و بیولوژیک را نمی توان به هیچ وجه در نتایج به دست آمده دخیل دانست.
ترکیب زهرآگین
تهیه کنندگان گزارش نوشته اند برای هر فرد می توان با توجه به عوامل زیست شناختی حدی از سلامتی را متصور شد، اما ترکیب زهرآگین سیاست های بد، اقتصاد، و سیاست در مجموع باعث می شوند که اکثریت مردم جهان نتوانند از این شرایط سلامتی بهره ببرند.
این گزارش دولت ها را فراخوانده تاثیر سیاست های خود در قبال سلامتی مردم را در نظر بگیرند
.