۱۳۸۶ مهر ۲۹, یکشنبه

پرسش از رئیس جمهور روسیه : میتوانید قول بدهید که قبل از پایان یافتن دوران ریاست جمهوری تان ،پروژه نیروگاه بوشهر را تکمیل و تحویل بدهید -?

* پاسخ : من تنها در نوجوانی به مادرم قول می‌دادم!!!..
- ،(یعنی آشکارا غیردیپلماتیک سخن گفتن و از موضع قدرت حرف زدن)

سخن رئیس جمهور قزاقستان :معاهده ایران و شوروی سابق در خصوص سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای مازندران اکنون " به تاریخ پیوسته است " !!!....
و این نیز یعنی : زور - گردن کلفتی = با " سیاست "

زور - گردن کلفتی = سیاست !!

آفتاب: دکتر محمود آخوندی،‌ برگزاری اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر را برای تعیین رژیم حقوقی بزرگترین دریاچه جهان به لحاظ زمانی،‌ نامناسب دانست. این حقوقدان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در خصوص اظهارات رئیس جمهوری قزاقستان در خصوص به تاریخ پیوستن معاهده ایران و شوروی سابق درباره دریای مازندران اظهار داشت: «اگر این چنین باشد قرارداد ما با روسیه تزاری درباره آذربایجان که به مدت ۱۰۰ سال بود به اتمام رسیده و به تاریخ پیوسته است. به این ترتیب آن سرزمین‌ها باید به ایران بازگردد. در اینجا مسأله زور و سیاست مطرح است. متاسفانه باید گفت که مذاکره درباره رژیم حقوقی دریای خزر در زمانی نامناسب‌ برگزار شد. در زمانی که ایران به کمک‌های روسیه نیازمند است. در زمینه هسته‌ای مسایلی مطرح است. دو قطعنامه علیه ایران صادر شده و قطعنامه سوم در راه است و ما به پشتیبانی دولت روسیه نیاز داریم». این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما در این شرایط نمی‌توانیم از منافع خود دفاع کنیم اضافه کرد: «بهتر بود که این کنفرانس در زمانی برگزار می‌شد که پرونده هسته‌ای حل شده بود و طرفین با شرایط مساوی اقدام به مذاکره می‌کردند. متأسفانه چنین نشد. اکنون آنان هر چه دلشان می‌‌خواهد می‌گویند». دکتر آخوندی به پاسخ پوتین در برابر سؤال خبرنگاری که پرسیده بود آیا به ما قول می‌دهید تا پایان مدت ریاست جمهوری خود پروژه نیروگاه بوشهر را تمام کنید اشاره کرد و افزود: «وقتی رئیس جمهور روسیه می‌گوید که من تنها در نوجوانی به مادرم قول می‌دادم یعنی آشکارا غیردیپلماتیک سخن می‌گوید و از موضع قدرت حرف می‌زند. معنای این حرف این است که قول روسیه قول نیست».