۱۳۸۴ تیر ۲۲, چهارشنبه

برگي از تاريخ معاصر ايران - 11

* اعليحضرت . اين ملت ديد كه شما رفتيد
شاه ماجراهاي بخش پاياني اقامت در ايالات متحده آمريكا و پاناما را برايم شرح داد. از رويداد هاي اخير برايم گفت و چند خاطره ي شخصي اش را بازگو كرد 0 از من - از آنچه در پاريس و جا هاي ديگر . در محافل ايرانيان. از جنبش هاي مقاومت و اين كه مردم درون كشورچه مي انديشند و چه عقيده اي دارند پرسيد0
توضيح دادم كه مخالفين رژيم انقلابي ميخواهند بدانند آيا او از آنان پشتيباني مي كند و به ويژه نظرش در مورد ارتش كه هنوز هم به او وفادار است چيست ؟0
با خشونت حرف من را قطع كرد و گفت:
حالا ديگر از من چه انتظاري دارند ؟ . از جان من چه ميخواهند؟ . شما چه ميخواهيد ؟0
- اعليحضرت . من شخصا چيزي نمي خواهم0
- ميدانم كه شما چيزي از من نمي خواهيد . مردم ايران . ملتي كه براي آنان آنقدر كوشيدم و به من پشت كرد ديگر از من چه ميخواهد ؟0
- اعليحضرت . اين ملت ديد كه شما رفتيد و خاك وطن را رها كرديد 0 اين ملت مي انديشد كه هر وفاداري دو سويه است 0
- بله . شايد شما حق داريد 0 ايـــــــــــــــــــــــــــــــــــران را نمي بايست رها ميكردم 0 بايد نبرد ميكرديم - ولي من نمي خواستم خون ملتم را بريزم 0 حتي يك لحظه نمي توانستم تصور كنم كه اين ها قادر به انجام چه كارهائي هستند 0 آيا اينها به راستي انسان هستند يا جانوران كثيف ؟0
........ من زندگي خود را وقف ايران كردم - آيا اين حقيقت ندارد كه در سال 1945 كه كشور ما به وسيله ي سه ارتش بزرگ دنيا اشغال شده بود من يگانگي ملي و تماميت ارضي مملكت را حفظ كردم و بخشي از آذربايجان و كردستان را از سلطه روس ها بيرون كشيدم ؟. من ارتشي به وجود آوردم كه افتخار و سربلندي ايران بود . در اين سال هاي واپسين ايران ضامن امنيت و صلح در منطقه خليج فارس و همچنين تامين نفت (غرب) بود!0 - انقلاب سفيدي كه بايد انجام ميداديم اما هيچ كس در فكر آن نبود- اين انقلاب مثبت آيا زندگي آسوده براي ملت ايران نياورد كه حتي دشمنانم هم به آن اعتراف كردند؟0
اصلاحات ارضي لازم نبود ؟.. چه كسي آنرا بي آن كه خوني ريخته شود عملي كرد ؟0 آزادي زن ايراني - سهيم شدن كارگران در سود شركت هاي توليدي - سپاه دانش - سپاه بهداشت . توسعه ي فوق العاده اقتصاد ايران - آيا اينها به حساب نمي آيد ؟؟0 آيا ملت ايران منصف بود ؟؟ - و ..... غرب ؟!0
من پايه صلح در خاور ميانه بودم 0 نقش من دراين كه مصري ها و اسرائيلي ها را به سوي امضاي قــــرار داد كمپ ديويد بكشانم - اساسي بود 0 البته (سادات) و حتي (كارتر) و ( بگين) همان روز بمن تلفن كردند و تشكر نمودند 0 بهاي نفت را بالا بردم 0 حالا بايد تاوان آنرا بپردازم !0 همچنين پيشنهاد كردم به كشور هاي درحال توسعه ياري شود تا همه با هم بتوانيم اين دنياي تهي دست ديوانه را نجات دهيم - تا ثروت هاي كره زمين را به گونه اي عادلانه تقسيم كنيم و حالا كه من نيستم آيا شما شنيده ايد كه بهاي نفت پائين آمده باشد؟
(نيستي كه ببيني بهاي امروز نفت به كجا رسيده است)
در دوره سلطنت من ايران با همه همسايگان خود در كمال صلح زندگي ميكرد 0 ايراني ها از سوي همگان و همه جا مورد احترام بودند - هيچ كشوري در جهان جز كمونيست ها ازآنها رواديد ورود نمي خواستند و حالا......؟0
و ميخواست (همچنان) سخن بگويد - نه براي من - بلكه براي تاريخ0
آخرين روزها - هوشنگ نهاوندي