۱۳۹۱ آبان ۴, پنجشنبه

فرار مغز ها

طبق آمار صندوق بین المللی پول، ایران ( اسلامی ) از نظر فرار مغزها در بین ۹۱ کشور در حال توسعه و توسعه نیافته جهان مقام اول را از آن خود کرده است. سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر از ایرانیان تحصیل کرده برای خروج از ایران اقدام می کنند. با احتساب اینکه ارزش سرانه متوسط سرمایه فکری و تخصصی و تحصیلات ۱۶ ساله یک فرد لیسانسه متخصص ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار است، این به معنای خروج سالانه ۶۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه فکری از ایران است که معادل در آمد ارزی سالانه ایران می‌باشد!.
                
برخی آمار  نیز حاکی از حضور چهار تا پنج ‌میلیون مهاجر ایرانی در ۳۲ کشور جهان است و بیش از ۵۰۰ پروفسور ایرانی در ایالات متحده وجود دارند. همچنین براساس پژوهشی، سه‌ تا چهار نمره از میانگین ضریب هوش ایرانیان در اثر مهاجرت نخبگان کاسته شده است.
تخمین زده می شود که هم اکنون حدود ۱۴۰۰۰ دانشجوی ایرانی در کشور مالزی مشغول به تحصیل هستند و هند نیز با دارا بودن ۷۲۰۰ دانشجوی ایرانی در رتبه دوم مهاجرت دانشجویان قرار گرفته است. نتایج بررسی سالانه نام نویسی های بین المللی دانشگاه های آمریکا در سال تحصیلی ۲۰۱۱-۲۰۱۰ نشان داد که ۵۶۲۶ ایرانی در حال تحصیل در این کشور هستند و موضوع جالب تر افزایش حدود ۱۹ درصدی آن ها نسبت به سال قبل از آن می باشد که شاخص دیگری برای اثبات افزایش خروج نخبگان از کشور است.
مطابق آمار منتشره توسط وزارت علوم!!(اسلامی) بر مبنای درخواست ارز دانشجویی ، میزان دانشجویان ایرانی خارج از کشور شاغل به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی بیش از تعداد دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی است به طوری که حدود ۱۷ درصد در مقطع کاردانی و کارشناسی، ۴۳ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۴۰ درصد نیز در مقطع دکترا مشغول به تحصیل می باشند.
پرجاذبه ترین کشورها برای فرار مغزهای ایرانی براساس گزارش " مهاجرت نخبگان از ایران" که در کتاب "آسیبهای اجتماعی ایران، نگاهی به آینده" از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شده است، کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، هلند و برزیل است.
از : سایت  kodoom.com