۱۳۹۱ مهر ۲۵, سه‌شنبه

فاجعه انسانی و قحطی دارو در کمین ایرانیان

بحران ارزی بی سابقه در ایران به حوزه خدمات درمانی و دارویی رسیده و بنا به گزارش های رسمی، بیش از ۹۰ قلم داروی حیاتی در کشور نایاب شده است.... این درحالیست که مسئولان(!) مدام از کشف و ساخت داروهای پیشرفته خبر می دهند اما اینک شهروندان از یافتن قرص های ساده معده و یا آمپول های معمولی نظیر پنی سیلین عاجز مانده اند.
داروهای نایاب در ایران طیف وسیعی را شامل شده به طوری که بنا به گزارش سایت تجارت نیوز، از قرص های ساده معده نظیر "کلیدینیوم سی" و آنتی بیوتیک ها تا داروهای شیمی درمانی بیماران سرطانی و بیماران تالاسمی را در بر می گیرد.
این سایت در گزارشی در اینباره نوشت: "لیست داروهای نایاب در کشور از نزدیک ۳۰ قلم دارو در پنج ماه گذشته در حال حاضر به ۹۰ دارو رسیده است. این لیست شامل ۵۰ قلم داروی وارداتی و ۴۰ قلم داروی تولید داخل است که از داروهای حاجب برای رادیولوژی تا درمان دیابت، داروهای شیمی‌درمانی و انواع داروهای بیماری‌های خاص و سایر نارسایی‌های معمولی دیگر گسترده است.
 هر چند ایران در برهه‌هایی از زمان با لیست نایابی بیش از ۳۰۰ قلم دارو نیز مواجه بوده است ولی نقطه تمایز آن دوران با الان در تحریم‌های شدید‌تری است که در حوزه پولی و بانکی وجود دارد و عملاً فرآیند واردات دارو و مواد اولیه را با مشکل جدی مواجه می‌کند. در ضمن آشفتگی‌های روانی ناشی از تحریم‌ها در حوزه سلامت امروز شاید چند برابر سال‌های قبل باشد و راهکاری هم برای کاهش این لیست هنوز از طرف وزارت بهداشت وجود ندارد و احتمالاً باید منتظر اضافه شدن به این لیست در آینده نیز باشیم".
این گزارش افزوده است: "افزایش شدید قیمت برخی از اقلام دارویی (۳۰ تا ۴۰درصد) در طی دو سه ماه گذشته باعث شده که برخی از بیماران از ادامه روند درمان خود باز بمانند.
 در حال حاضر بسیاری از بیماران دیابتی یا سرطانی با مراجعه به داروخانه‌ها درخواست تعداد زیادی دارو می‌کنند که این عامل نه‌تنها داروخانه را با کمبود دارو مواجه می‌کند بلکه بیماران نیز در نگهداری تعداد زیاد دارو دچار مشکل می‌شوند و در بسیاری از موارد دارو‌ها در منزل بیماران فاسد می‌شود. این مشکل باعث شده است تا داروخانه ۱۳ آبان مهم‌ترین داروخانه فروش داروهای خاص در کشور سیستم سهمیه‌بندی دارو را برای فروش در پیش گیرد.