۱۳۹۱ مرداد ۱۱, چهارشنبه

از دزدی شعر تا مصاحبه ساختگی!؟



شعر دزدی، در زمانی که وسایل طبع و نشر گسترش نیافته بود، امری رایج بود به‌طوری‌که شعرای بنام نیز گاهی به سرقت شعر دیگران متهم می‌شدند. شاعری در شعری خصمانه راجع به وحشی و برادرش اهلی چنین سروده است:
وحشی و برادرش چو خلوت کردند
در مُلک سخن ترک خصومت کردند
هر شعر که در کهنه‌کتابی دیدند
بردند و برادرانه قسمت کردند
اما گاه کسانی پیدا می‌شدند که به‌ سرقت شعر اکتفا نمی‌کردند، نام و نشان شاعر را هم به‌سرقت می‌بردند.
شاعری به‌شهری رسید. شخصی را دید که شعری از او در جمع می‌خواند. پرسید این شعر از کیست. گفت از خودم. گفت اما من شنیده‌ام که این شعر از فلانی است. گفت درست شنیده‌ای، من همانم! گفت ما شعر دزدی شنیده بودیم، اما شاعردزدی نشنیده بودیم!
در سایۀ تربیت حاکمانی که خود تربیت‌یافتۀ مکتب جعل حدیث و روایت‌اند و از قول پیغمبر و امام چیزی نمانده که جعل نکرده باشند، جعل خبر و نشر اخبار مجعول از سوی وسایل ارتباط جمعی در ایران آخوندزده به‌صورت امری عادی و جاری درآمده است. هرکس هرچه دلش می‌خواهد به‌هم می‌بافد و از قول مرده و زنده نشر می‌دهد. اما این بار، خبرگزاری فارس پا را از جعل خبر فراتر نهاده و با انتشار یک مصاحبۀ مجعول، در عرصۀ دروغ و دغل رکورد شکسته است
خواندید که محمد مُرسی رئیس جمهوری جدید مصر قصد دارد از خبرگزاری فارس شکایت کند، زیرا این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران (خلافت) اسلامی، با جعل یک مصاحبه و پخش صدای مجعول مصاحبه‌شونده، هرچه دلش خواسته بر زبان او گذاشته و از زبان وی به گوش جهان و جهانیان رسانده است
رژیم فقاهتی تهران از روزی که «اخوان‌المسلمین» برای پنجه درافکندن با فرماندهان نظامی و سپهبد احمد شفیق، کاندیدای مورد علاقۀ آنها، پشت سر محمد مُرسی جبهه گرفت و میدان التحریر (آزادی) قاهره را به نبردگاه سیاسی تبدیل کرد، به‌فکر مصادرۀ انقلاب مصر افتاد. سخنگویان رژیم در بوق تبلیغات دمیدند که مصریان، خط امام را پی گرفتند و انقلاب اسلامی از ایران به مصر صادر شد.
تا اینجا، کسی به این حرف‌ها اهمیت نمی‌داد. از امتیازات دیوانگی این است که به دیوانه حق می‌دهد هرچه می‌خواهد بگوید و مسؤول گفته‌های خود نباشد. سخنگویان جمهوری اسلامی، از رسمی و غیررسمی و معمم و غیر معمم و نظامی و غیرنظامی از چنین امتیازی برخوردارند ولی این دیگر یک نوبرانه بود که نه تنها مصاحبه، مصاحبه‌کننده را هم جعل کنند.
با انتشار «نخستین مصاحبۀ اختصاصی نخستین رئیس جمهوری انقلاب اسلامی مصر» از سوی خبرگزاری فارس، در سراسر جهان کلّه‌ها سوت کشید و جهانیان انگشت حیرت به دندان گزیدند که: چگونه است محمد مُرسی، حتی پیش از ادای سوگند، امتیاز اولین مصاحبۀ اختصاصی خود را به این خبرگزاری داده و چنین حرف‌ها زده است درحالی که رابطۀ سیاسی بین ایران و مصر تجدید نشده است.
یاسر علی، سخنگوی مُرسی به این سؤال چنین پاسخ می‌دهد: «محمد مُرسی با خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای نکرده و مطالبی که خبرگزاری فارس انتشار داده سراپا ساختگی است»
اینجا .
دفتر رئیس جمهوری مصر نیز اعلام کرده است که وی قصد دارد از این خبرگزاری شکایت کند.
اما شکایت از کی و به کجا؟


khaandaniha.com