۱۳۹۱ تیر ۱۴, چهارشنبه

خشونت علیه " افغان " ها ، در جامعه ی اسلامی ایران



برخی تحلیل‌گران معتقدند که پشت خشونت‌های روزهای اخیر در قبال شهروندان افغان (خلافت ) ایران قرار دارد، - در عین‌حال این نگرانی که اهانت و هتک حرمت ها نسبت به مهاجران افغان به یک رفتار اجتماعی در میان گروهی از مردم تبدیل شود وجود دارد.
در روزهای اخیر خشونت نسبت به شهروندان افغان ابعادی کم‌سابقه پیدا کرد و شهر یزد صحنه‌ به آتش کشیدن جان و مال گروهی بی‌پناه شد. گروهی که گویا باید تاوان جنایتی هولناک را بدهند. تاوان «تجاوز یک افغان» به یک دختر جوان در یزد و به قتل رساندن او. - وزارت خارجه افغانستان تقاضا کرده که بررسی دقیق شود که آیا فردی که دست به این جنایت زده قطعا افغان است یا نه.
اما بسیاری می‌پرسند در برخورد با یک جنایت چه فرقی می‌کند که ملیت ‌مجرم ایرانی باشد یا غیرایرانی؟ آیا در این میان باید انسان‌هایی قربانی شوند که تنها «جرم‌شان» تعلق به کشوری جنگ‌زده، طالبان‌زده، بدون امنیت و در همسایگی ایران است؟
به گزارش سایت کلمه، برخی از نهادهای دولتی به خصوص در استان‌ها هم در تشدید فضای اهانت و آزار اتباع افغان سنگ تمام گذاشته و فروشندگان مواد غذایی، نانوایی ها و تاکسی ها را ملزم کردکه به «اتباع خارجی غیرمجاز» خدمات ارائه ندهند و ه اند پیش از فروش یا ارایه خدمات از اتباع خارجی کارت اقامت بخواهند!!؟
غلامرضا غلامی، مدیر(!) کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس دلیل اعمال چنین روشی را "حفظ بهداشت!!" مردم و جلوگیری از «خطر بیماری‌های واگیردار» عنوان کرده است!!!!. بنا بر دستورالعمل او «هر یک از شهروندان برای اطمینان یافتن از ناقل نبودن اتباع خارجی که در اماکن عمومی از جمله اتوبوس و وسایل نقلیه و صف نانوایی ها حضور می‌یابند، می‌توانند مشخصات هویتی اتباع را مطالبه و رؤیت کنند و اتباع نیز ملزم به همراه داشتن کارت و مجوز اقامت قانونی خود هستند!!؟
تشویق مردم ( آنهم مردمی که امروز درتمام زمینه های اجتماعی بهم ریخته و عاصی وآشفته هستند) به برخوردهایی از این دست، خاطره بیگانه‌ستیزی و نژادپرستی در قرن گذشته را زنده می‌کند. در این میان دولت افغانستان خواهان روشن شدن جنایت رخ داده در یزد شده است و انتقادهایی هم به خشونت‌های روزهای اخیر در یزد کرده، اما این انتقادها در بعد سیاسی انعکاس چندانی نیافته‌اند