۱۳۹۱ تیر ۶, سه‌شنبه

برداشت سیزده برابری " شیخ نشین قطر " نسبت به ایران اسلامی ازمنابع نفت



بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزیر نفت در مجلس ایران(اسلامی)،شیخ نشین قطر، حدود ۱۳ برابر بیش‌از ایران از میدان مشترک نفتی پارس جنوبی برداشت می‌کند!. ؟.
رستم قاسمی٬ وزیر نفت ایران (اسلامی)٬ روز یکشنبه (۴ تیر / ۲۴ ژوئن) در صحن علنی مجلس از اختلاف فاحش ایران و کشورهای همسایه در بهره‌برداری از میادین نفتی مشترک خبر داد.
به گزارش خبرگزاری‌های داخلی٬ وزیر نفت در مجلس با اعلام این‌که ایران در حدود ۲۶ میدان مشترک نفتی و گازی با سایر کشورها دارد که از این تعداد ۱۵میدان دریایی و هفت میدان در خشکی است٬ گفت که ایران در بهره‌برداری از میادین نفتی و گازی " به شدت از سایر کشورهای همسایه عقب است!؟.
وی با اشاره به تعدادی از میادین مشترک نفتی و گازی کشور که قرارداد آن‌ها در سال ۹۰ امضا شده است، افزود: «ما تقریبا با تمام کشورهای همسایه از جمله عراق، امارات و ترکمنستان دارای میدان‌های مشترک نفتی و گازی هستیم.» با این‌همه وزیر نفت در مجلس از پیشرفت پروژه گازی میدان پارس جنوبی خبر داد. اما در مقابل سازمان بازرسی کل کشور با بررسی سرنوشت طرح توسعه لایه مشترک نفتی پارس جنوبی گزارش داده است که «برداشت ایران از این لایه نفتی مشترک در حالی هنوز به ۳۵هزار بشکه نرسیده است که قطر روزانه ۴۵۰ هزار بشکه برداشت می‌کند