۱۳۹۱ خرداد ۲, سه‌شنبه

درآمد بی‌سابقه نفتی ایران اسلامی



بانک مرکزی ایران گزارش داده که درآمد نفتی ایران در یازده ماه اول سال گذشته به رقم بی سابقه ۱۱۰ میلیارد دلار رسیده است.
این در حالی است که یک سال پیشتر یعنی در سال ۱۳۸۹ در همین مدت میزان درآمد نفتی ایران کمی بیشتر از ۷۵ میلیارد بوده است
.
این حجم درآمد نفتی در یازده ماه اول سال در تاریخ تولید نفت ایران بی سابقه است و با توجه به این که درآمد نفتی ماه پایانی سال گذشته هنوز محاسبه نشده، این رقم به مرز صد و بیست میلیارد دلار خواهد رسید یعنی ایران ماهانه ده میلیارد دلار درآمد نفتی در سال گذشته داشته است.
گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که هر چه درآمد نفتی افزایش پیدا کرده، واردات نیز بیشتر شده است. به گونه ای در یازده ماه اول سال ۱۳۸۹ واردات کالا بیشتر از ۶۱ میلیارد دلار بوده در حالی که در همین مدت در سال ۱۳۹۰ میزان واردات به نزدیک به هفتاد و سه میلیارد دلار رسیده است

بنابر این گزارش، درآمدهای صادرات نفت خام از سال ۱۳۸۴ تا یازده ماه اول سال گذشته خورشیدی به اضافه درآمدهای حاصل از صادرات فرآورده های نفتی و میعانات گازی به مرز ۵۶۰ میلیارد دلار رسیده است.
درآمدهای نفتی در حالی یک رکورد تاریخی برجای گذاشته که فشار تحریم ها در حال افزایش است و گزارشها نشان می دهد که تولید نفت در چند سال اخیر کاهش پیدا کرده است.
"درآمدهای صادرات نفت خام از سال ۱۳۸۴ تا یازده ماه اول سال گذشته خورشیدی به اضافه درآمدهای حاصل از صادرات فرآورده های نفتی و میعانات گازی به مرز ۵۶۰ میلیارد دلار رسیده است."
گزارش بانک مرکزی ایران
گزارشهای رسمی نشان می دهد که میزان نفت صادراتی نیز از دو میلیون و چهارصد هزار بشکه در روز به کمتر از دو میلیون بشکه در روز رسیده است