۱۳۹۰ آذر ۱۰, پنجشنبه

سرفصل خبرهای امروز چند رسانه دنیا درمحکوم کردن یورش(فرمایشی) به سفارت انگلیس و پیامد های احتمالی آن

چشم ها امروز پنجشنبه، به دو ساختمان نمایندگی (خلافت) اسلامی در لندن دوخته شده بود. یکی سفارت ایران در مرکز لندن و دیگری، کنسولگری و امور دانشجویی. امروز، آخرین روز کاری دیپلمات(!) های ایرانی در لندن است. از نخستین ساعات امروز حتی پیش از شروع ساعت کاری، بسیاری از ایرانیان مقیم بریتانیا که یا مدرکی در کنسولگری داشتند و یا کار حقوقی ناتمامی را می خواستند به سرانجام برسانند مقابل ساختمان کنسولگری اسلامی ایران صف کشیده بودند. از صبح امروز، بارها اتوموبیل هایی مقابل هر دو ساختمان توقف کردند که به نظر می رسید برای تخلیه وسائل آمده بودند. کارکنان سفارت هم بارها، در حالی که پوشه هایی با خود به همراه داشتند، از ساختمان بیرون آمدند. قرار است کلیه دیپلمات ها حداکثر تا ظهر روز جمعه، لندن را به مقصد تهران، ترک کنند


رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت‌خارجه اسلامی ایران، حمله به سفارت بریتانیا در تهران را «غيرقابل پيش‌بينی» خوانده و از «برخورد با متخلفين» و«پیگیری و بررسی قوه قضائيه ایران در این رابطه» خبر داده است!!. رسانه‌های داخل ایران همزمان با سخنان مهمانپرست از آزادی ۱۱ نفر از حمله‌کنندگان به سفارت بریتانیا و باغ سفارت در قلهک خبر دادند که سه‌شنبه (۸ آذر) بازداشت شده بودند.
درون حکومت ایران واکنش‌ها به تخریب بخشی از اموال سفارت بریتانیا در پی ورود مهاجمان به سفارت متفاوت است.
علی لاریجانی، رئیس مجلس اسلامی، در حالی حمله به سفارت بریتانیا را «برآیند افکار عمومی جامعه ایران!!» می‌خواند که در ساعات اولیه پس از حمله، وزارت خارجه اسلامی با انتشار بیانیه‌ای از «وقایع تجمع مقابل سفارت انگلیس ابراز تاسف» کرده بود.
مهدی خلجی، عضو ارشد "موسسه واشنگتن در مورد سیاست‌های خاورمیانه"، در گفت‌و‌گو با دویچه وله آزادی بازداشت‌شدگان حمله به سفارت بریتانیا را امری «طبیعی» می‌خواند.
به گفته خلجی، «لباس‌شخصی‌ها و بسیج با هدایت سپاه پاسداران به سفارت بریتانیا حمله کرده‌اند و طبیعتا بخش دیگر حاکمیت یعنی قوه قضائیه زمینه را برای فرار این افراد از قانون مهیا می‌کند».




به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌ها که بیشتر آنها از کشورهای اروپایی و غربی بودند، پس از حمله روز سه شنبه به سفارت بریتانیا در میدان فردوسی و اقامتگاه باغ قلهک، از این دو محل دیدار کردند.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که این دیپلمات‌ها از شدت خسارات وارد شده به این مکان‌های دیپلماتیک «شوکه» شده‌اند.
یکی از این دیپلمات‌های‌ غربی به این خبرگزاری گفت: «همه شوکه شدند؛ رنگ از رخسار بازدیدکنندگان پریده بود و از آنچه مشاهده می‌کرند، شوکه بودند.»
یک دیپلمات دیگر گفته است که در سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی همه چیز به هم ریخته است، نقاشی‌ها تخریب شده و پنجر‌ه‌ها در هم شکسته شده است؛ وی همچنین گفته است که همه چیز در باغ قلهک خورد شده است.
یک دیپلمات دیگر گفته است که اموال و حریم خصوصی ساکنان دو مقر دیپلماتیک بریتانیا در تهران مورد تعرض قرار گرفته و وسایل شخصی افراد در محیط پخش است.
یک دیپلمات دیگر هم پس از بازید از ساختمان سفارت در خیابان فردوسی گفته است،
تالار مجلل سفارت، به شدت بهم ریخته است و تابلوها تخریب شده و به مکان کثیفی تبدیل شده است



در روزهای گذشته ایران و اسرائیل با لحنی تند و گزنده یکدیگر را به حملات ویرانگر تهدید کرده و برای هم خط و نشان کشیده‌اند. همراه با جنگ لفظی، رسانه‌های جمعی از دورخیز ارتش اسرائیل برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران خبر داده و ارتش این کشور با آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک دوربرد اتمی به قدرت‌نمایی پرداخته است.
مقامات اسلامی ایران با شدت به این تهدیدات پاسخ داده‌اند. در واکنش به آزمایش موشکی اخیر اسرائیل، گفته‌اند که ارتش اسلامی به سیستم موشکی پیشرفته‌ای مجهز است و می‌تواند هر حمله اسرائیل را بی‌درنگ دفع کند و ضربه‌ای مهلک به این کشور وارد آورد.
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه اسلامی ، در گفت‌وگویی با نسخه انگلیسی روزنامه ترکی "حریت" گفته است که ایران به هرگونه تعرض اسرائیل به شدت جواب خواهد داد. آقای صالحی گفت که (خلافت) اسلامی از سالهای دور با این تهدیدات اسرائیل آشناست. او تصریح کرد: "ما برای جنگ آماده هستیم". اظهارات وزیر خارجه اسلامی در رسانه‌های جمعی اسرائیل به شکل وسیع بازتاب یافت.
منابع خبری اسرائیل صبح شنبه (۱۴ آبان / ۵ نوامبر) گزارش می‌دهند شیمون پرز در یک گفتگوی تلویزیونی نسبت به پیامدهای برنامه‌های اتمی ایران به کشورهای غربی شدیدا هشدار داده است. رئیس جمهور اسرائیل می‌گوید ایران می‌تواند تا شش ماه دیگر به بمب اتمی دست پیدا کند و "این را همه‌ی جهان می‌دانند". پرز گفت تمام سازمان‌های اطلاعاتی دنیا اتفاق نظر دارند که زمان در حال از دست رفتن است و در این مورد به رهبران کشورهای خود هشدار داده‌اند


در پی بسته شدن سفارت بریتانیا در ایران و فراخواندن سفیران چند کشور اروپایی، چین نسبت به وضعیت ایران ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز پنج‌شنبه (اول دسامبر/ ۱۰ آذر) در پکن به خبرنگاران گفت‌، کشورش امیدوار است که دولت‌های غربی آرامش خود را حفظ کرده و از واکنش‌های شدید در مقابله با ایران پرهیز کنند.
در پی حمله روز سه‌شنبه (۸ آذر) به سفارت بریتانیا در تهران سفارت‌های بریتانیا و نروژ در ایران به دستور این کشورها بسته شدند. سفیران برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه نیز برای رایزنی به کشورهای‌شان فراخوانده شدند. تازه‌ترین اخبار نیز از فراخوانده شدن سفیر ایتالیا برای رایزنی حکایت دارد.
اتحادیه اروپا نیز در نشست بروکسل در روز پنج‌‌شنبه (۱۰ آذر) تصمیم به تحریم ۱۸۰ شرکت و شخصیت ایرانی گرفت.
چین و روسیه در سال‌های اخیر در مناقشه هسته‌ای با ایران همواره مواضع ملایم‌تری نسبت به این کشور اتخاذ کرده‌اند. چین و ایران روابط تجاری گسترده‌ای دارند. خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، تحریم ایران توسط کشورهای غربی میدان را برای گسترد‌ه‌‌تر شدن مناسبات تجاری ایران و چین باز کرده است