۱۳۹۰ آذر ۷, دوشنبه

نقش ناروشن اسلام‌گرایان در آینده‌ی مصر!؟


با آغاز نخستین انتخابات پارلمانی مصر پس از سرنگونی حسنی مبارک، گمانه‌زنی در مورد نقش اسلام‌گرایان در آینده‌ی کشور نیز افزایش یافته است. سخنگوی اخوان‌المسلمین می‌گوید ایران و ترکیه الگوهای مورد نظر این تشکل نیستند!؟



اخوان‌المسلمین گسترده‌ترین و در عین حال با سابقه‌ترین تشکل اسلام‌گرایان مصر است. پایه‌گذاری این تشکل، که مشابه آن در برخی دیگر از کشورهای عربی وجود دارد، به سال ۱۹۲۸ میلادی بازمی‌گردد. این جمعیت بخشی از نیروی خود را به فعالیت‌های اجتماعی و کار در میان قشرهای محروم و فقیر شهرهای بزرگ مصر اختصاص داده است. حزب آزادی و عدالت بازوی سیاسی اخوان‌المسلمین به شمار می‌رود که سازماندهی تحرک‌های انتخاباتی را بر عهده دارد.
از ژانویه‌ی سال جاری میلادی که جنبش اعتراضی در مصر اوج گرفت اسلام‌گرایان نیز جزیی از این حرکت بوده‌اند. ناظران پیش بینی می‌کنند سهم این گروه در انتخابات پارلمانی، به دلیل سابقه و انسجام بیشتری که نسبت به اغلب تشکل‌های تازه‌تاسیس دارد، قابل توجه خواهد بود. عصام العریان نایب رئیس حزب آزادی و عدالت ماه گذشته ابراز امیدواری کرد تشکل متبوعش بتواند ۶۰ صد از کرسی‌های مجلس آینده را در اختیار بگیرد
پیچیدگی روند انتخابات
تحلیل‌گران اعتقاد دارند، گرچه وجود یک اکثریت اسلام‌گرا دور از انتظار نیست، پیش بینی ترکیب مجلس آینده‌ی مصر کاری بسیار دشوار است. یکی از علت‌های این امر شمار نامزدان و ناشناس بودن اغلب آن‌ها ذکر می‌شود. ناظران احتمال می‌دهند در چنین شرایطی امکان راه یافتن افرادی که شهرت و نفوذی نسبی در میان مردم دارند بیشتر است.
بر همین اساس انتظار می‌رود تعدادی از وابستگان به حکومت برکنار شده‌ی حسنی مبارک نیز به مجلس راه پیدا کنند. قوانین پیچیده‌ی انتخابات در مصر نیز یکی از عوامل ابهام‌آفرین شمرده می‌شود. انتخابات پارلمانی در این کشور در چند مرحله انجام می‌شود و ماه‌ها طول خواهد کشید. دور اول انتخابات که امروز، دوشنبه ۷ آذر آغاز شده، مخصوص ۹ استان مهم از جمله قاهره و اسکندریه است. انتخابات ۱۸ استان دیگر در ماه دسامبر ۲۰۱۱ و ژانویه‌ی ۲۰۱۲ برگزار می‌شود.

dw-world.de