۱۳۹۰ مهر ۲۳, شنبه

گسترش جنبش «وال استریت را اشغال کنید» به بیش از هزار شهر جهان



گزارش‌ها حاکی است که روز شنبه، بیش از هزار شهر در سراسر جهان، تحت تأثیر جنبش «وال‌استریت را اشغال کنید» در نیویورک، شاهد تجمعات اعتراض‌آمیز علیه وضعیت نابه‌سامان اقتصادی و سیستم‌های بانکی بودند.
به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، روز شنبه معترضین در کشورهایی نظیر استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، فیلیپین، تایوان، آلمان، بریتانیا، هلند، کانادا، آفریقای جنوبی، ایتالیا و آمریکا دست به تجمع زده و اعتراض خود را به وضعیت اقتصادی، سیاست‌های اقتصادی، سیستم‌های مالی و بانکی و در نتیجه افزایش فقر و بیکاری ابراز کردند.
در سیدنی استرالیا، به گزارش خبرگزاری رویترز، «حدود دو هزار نفر»، از جمله نمایندگان گروه‌های کمونیستی و اتحادیه‌های کارگری، مقابل «بانک مرکزی استرالیا» دست به اعتراض زده‌اند و «حدود دو هزار تن» هم در ملبورن علیه وضعیت نابه‌سامان اقتصادی به پاخاسته‌اند.
در نیوزیلند گزارش شده است که «بیش از سه هزار تن»، در شهر اوکلند، بزرگ‌ترین شهر نیوزیلند، راه‌پیمایی کرده‌اند. همچنین ۲۰۰ نفر در مرکز شهر ولینگتون، پایتخت این کشور، دست به تجمع زده‌اند و حدودا ۵۰ تن نیز در شهر کرایست‌‌چرچ به نشانه اعتراض گرد هم آمده‌اند.
خبرگزاری رویترز می‌گوید که در توکیو، پایتخت ژاپن، نیز صدها نفر در اعتراض به وضعیت اقتصادی و همچنین در مخالفت با فناوری هسته‌ای دست به اعتراض زده‌اند.
در مانیل، پایتخت فیلیپین، ده‌ها نفر با پلاکاردهایی با عناوین «مرگ بر امپریالیسم آمریکا» و «فیلیپین فروشی نیست» مقابل سفارت ایالات متحده جمع شده‌اند.
رویترز می‌افزاید که در تایپه، پایتخت تایوان، نیز «بالغ بر صد نفر» مقابل مرکز بورس در این شهر تجمع کرده‌اند.
خبرگزاری رسمی آلمان نیز از راه‌پیمایی «حدود هزار تن» در فرانکفورت به سوی «بانک مرکزی اروپا»، واقع در قلب مالی این شهر خبر داده‌اند.
در مونیخ نیز «حدود هزار معترض» دست به تجمع زده‌اند و سازمان‌دهندگان تجمعات در برلین نیز از راه‌پیمایی اعتراضی «بیش از پنج هزار تن» به سمت دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، خبر داده‌اند.
در لندن به گزارش آسوشیتدپرس، «حدود ۸۰۰ نفر» در مرکز مالی لندن، واقع در مرکز شهر، دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.
در هلند نیز گزارش شده است که «حدود ۱۲۰۰ تن» در آمستردام و تعدادی نیز در شهر‌های دیگر دست به تجمع زده‌اند.
گزارش‌ها از آفریقای جنوبی نیز حاکی از برگزاری تجمعات اعتراض‌آمیز در شهرهای مختلف از جمله، ژوهانسبورگ، دوربان و کیپ‌تاون بوده است.
این تجمعات در تمامی این شهر‌ها صلح‌آمیز بوده و تنها در ایتالیا که تعداد معترضین آن «ده‌ها هزار تن» گزارش شده است، برخی از معترضین به خشونت متوسل شده‌اند.
به گزارش آسوشیتدپرس، در رم، پایتخت ایتالیا، تعدادی از معترضین شیشه‌های مغازه‌ها را شکسته و یک ماشین را به آتش کشیده‌اند.
اعتراض‌ها به وضعیت نابه‌سامان اقتصادی از ایالات متحده و ایالت نیویورک آغاز شد، زمانی که در تاریخ ۲۶ شهریورماه، گروهی از معترضین آمریکایی برای ابراز نارضایتی خود از سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکا و بیکاری میلیون‌ها نفر، تجمع خود را در نزدیکی خیابان وال استریت، قلب بورس آمریکا، آغاز کردند.
این تجمع که اکنون دامنه آن به ایالات دیگر آمریکا نیز رسیده است در ابتدا تنها اعتراضی بود به سیاست‌های اقتصادی آمریکا و بیکاری میلیون‌ها نفر، اما به دنبال دستگیری صدها نفر در این تجمعات و اعمال خشونت نیروهای پلیس نیویورک علیه معترضین در برخی موارد، «گروه وال‌استریت را اشغال کنید» که سازمان‌دهی تجمعات نیویورک را بر عهده دارد، اعلام کرد که این تجمع «حرکت سمبلیکی است برای ابراز نارضایتی از وضعیت فعلی اقتصادی و فضای سیاسی» در آمریکا.