۱۳۹۰ مهر ۹, شنبه

سه ایرانی در میان نخبگان علمی آمریکا



سه تن از دانش آموختگان برجستۀ ايرانی در آمريکا، نامزد دريافت يکی از باارزش ترين جوايز رياست جمهوری ايالات متحده شدند
رييس جمهور آمريکا، همه ساله به تعدادی از دانشمندان و دانش آموختگان جوان اين کشور در علوم گوناگون که در نخستين مراحل زندگی حرفه ای خود هستند، به عنوان برگزيدگان رشته های علمی، بالاترين جايزه را اعطا می کند.
کاخ سفيد واشينگتن اعلام کرد که پرزيدنت اوباما، نام نود و چهار تن از اين دانش آموختگان و پژوهشگران را به عنوان دريافت کنندگان جايزه سال دوهزار و يازده برگزيده است.
در ميان اين عده، نام سه ايرانی نيز به چشم می خورد که دو تن از آنها، از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شريف هستند و يکی ديگر از فارغ التحصيلان دانشگاه های آمريکاست.
اين سه تن عبارتند از دکتر علی خادم حسينی از دانشکدۀ پزشکی دانشگاه معروف هاروارد، دکتر ياسمين مستوفی از دانشگاه نيومکزيکو و دکتر امير سلمان اوستی مهر از دانشگاه کرنل که هر سه از ممتازان دانشگاه های آمريکا محسوب می شوند.
دکتر امیر سلمان اوستی مهر هم اکنون دردانشگاه کرنل در حال تدریس در رشته مهندسی کامپیوتر است. وی لیسانس خود را در رشته کامپیوتر از دانشگاه صنعنی شریف گرفته و در سال ۲۰۰۵ دکترای خود را از دانشگاه برکلی دریافت کرده است.
دکتر یاسمین مستوفی نیز در دانشگاه نیو مکزیکو ندریس می کند. وی لیسانس خود را از دانشگاه شریف و دکترای خود را در رشته کامپیوتر در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه استانفورد گرفته است.
دکتر علی خادم حسینی دکتری خود را از دانشگاه ماساچوست گرفته است و پیش از آن در دانشگاه تورنتوی کانادا تحصیل می کرده است.
اين جايزه که «جايزۀ رياست جمهوری برای حرفۀ نخستين دانش آموختگان» ناميده می شود، ازجمله الويتهای دولت آقای اوباما برای تشويق افراد ممتاز عرصۀ علم در جهت پيشبرد هدف های ملی آمريکا، مقابله با چالش های پيش رو، و کمک به اقتصاد کشور شمرده می شود.
باراک اوباما به هنگام اعلام نام برندگان سال جاری گفت: « ديدن نوآوريهای اين دانشمندان که به مراحل مهمتری در حرفۀ خود صعود می کنند، الهام بخش است و من اطمينان دارم که اين دستآوردها نه تنها برای اين افراد همراه با پاداش خواهد بود، بلکه برای ملت ما نيز بسيار ارزش خواهد داشت. برای بسياری از آنها، اختصاص وقت گرانبها جهت راهنمايی جامعه، نشانی از توانايی های رهبری آنها نه فقط در زمينۀ علوم است بلکه آنان نمونه ای برای شهروندان می شوند.»
برای گزينش دريافت کنندگان اين جايزۀ ارزشمند، شانزده وزارتخانه و سازمان دولتی هر سال، به بررسی دستآوردهای شايسته ترين افرادی می پردازند که حاصل کار آنها، چشم انداز فراخی را برای اطمينان از برتری آمريکا در عرصۀ علوم ترسيم می کند. پس از گزينش، فهرست کامل نام کانديداها در رشته های گوناگون برای بررسی و تصويب رييس جمهوری، در اختيار کاخ سفيد قرار می گيرد.
اين جايزه در سال هزار و نهصد و نود و شش (۱۹۹۶) ميلادی توسط پرزيدنت بيل کلينتون بوجود آمد و توسط بخش علوم و تکنولوژی کاخ سفيد مديريت می شود.