۱۳۹۰ فروردین ۱۴, یکشنبه

شیخ نشین های حوزه خلیج فارس ، درباره دخالت های خلافت اسلامی موضع میگیرند




شورای همکاری خلیج فارس در نشستی ویژه در ریاض، پایتخت عربستان، "تحولات سریع" در کشورهای عربی را بررسی می‌کند. قرار است در این نشست در مورد موضعی مشترک در برابر "مداخله‌های ( خلافت اسلامی) در امور داخلی کشورهای منطقه" تصمیم بگیرند

وزیران امور خارجه کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" امروز یکشنبه (۳ آوریل / ۱۴ فروردین) در ریاض در نشستی به ریاست ملک سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، شرکت می‌کنند. بررسی "دگرگونی‌های سریع در جهان عرب و منطقه به طور کلی" در دستور کار این نشست قرار دارد. اما اینکه این نشست به موضوع "دخالت‌های (خلافت اسلامی) در امور داخلی کشورهای منطقه" می‌پردازد، عنوان درشت برخی روزنامه‌های عربی را به خود اختصاص داده است



نشست ویژه ریاض در پی رفتار و موضع‌گیری‌های بحث‌برانگیز (خلافت اسلامی) ایران، بخصوص از زمان آغاز ناآرامی‌های زنجیره‌ای در کشورهای عربی، برگزار می‌شود.


ایران به‌تازگی به عربستان سعودی هشدار داده بود که با فرستادن نیروی نظامی به بحرین برای کمک به خاموش کردن صداهای اعتراضی، "با آتش بازی می‌کند". همچنین در هفته گذشته دولت کویت اعلام کرد که یک شبکه جاسوسی (خلافت اسلامی) ایران در این کشور کشف شده است.


به گزارش شماره‌ی امروز یکشنبه‌ی روزنامه‌ی "عکاظ"، چاپ عربستان سعودی، قرار است در نشست ریاض از جمله هیئت نمایندگی کویت در مورد "شبکه جاسوسی کشف‌شده‌ی ایران" در کویت گزارش دهد.


عزم به موضع‌گیری مشترک در برابر ایران


همچنین روزنامه کویتی "القبس" در شماره امروز یکشنبه‌ی خود مصاحبه‌ای را با وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در پیوند با این موضوع منتشر کرده و در آن تا حدی واکنش و موضع "شورای همکاری خلیج فارس" را در برابر ایران روشن ساخته است.


به گزارش این روزنامه، کشورهای تولیدکننده‌ی نفت منطقه خلیج فارس می‌خواهند در این نشست به طور مشترک علیه دخالت‌های دولت ایران در امور داخلی‌شان موضع بگیرند. اما به گفته شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، موضع‌گیری این کشورها تاثیری بر وضعیت شهروندان ایرانی‌ای که در این منطقه به سر می‌برند نخواهد گذاشت.


وزیر امور خارجه امارات در مصاحبه با "القبس" از دخالت (خلافت اسلامی) در امور داخلی شش کشور عضو "شورای همکاری خلیج فارس" به عنوان «امری ناپذیرفتنی» انتقاد کرده و هشدار داده است که هر گونه رفتار خصمانه از سوی (خلافت اسلامی) علیه یکی از اعضای این سازمان، پاسخ تمامی اعضا را در پی خواهد داشت. از نظر وی، رفتار کنونی ایران در برابر کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" اوضاع را پیچیده خواهد کرد.


روزنامه "القبس" این پرسش را با عبدالله بن زاید مطرح کرده که آیا ممکن است "شورای همکاری خلیج فارس" دست به اقدامی علیه ایران بزند، برای مثال روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کند یا شمار شهروندان ایرانی را که در این کشورها کار می‌کنند کاهش دهد. وزیر امور خارجه امارات پاسخ داده است: «هر اقدامی باید به طور جمعی صورت گیرد و بررسی‌شده باشد. هر تصمیمی با توجه به حفظ امنیت و ثبات کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" گرفته خواهد شد».


وزیر امور خارجه امارات همچنین گفته است: «کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" مردم را مسئول اعمال دولت‌هایشان نمی‌دانند و این در مورد مردم ایران هم صادق است. !.. اما یقینا این کشورها با توجه به آنچه پیش آمده، به طور مشترک و روشن علیه ایران موضع‌گیری خواهند کرد.»


«پیش از مداخله، اساسنامه ما را بخوانید»


عبدالله بن زاید در بخش دیگری از مصاحبه خود با "القبس" گفته است، کشورهای عضو "شورای همکاری خلیج فارس" رفتار ایران را در قبال کویت محکوم و از هر گونه اقدام کویت برای حفظ امنیت‌اش حمایت می‌کنند. وی افزوده است: «من به برادران (خلافت اسلامی) نصیحت می‌کنم، اساسنامه "شورای همکاری خلیج فارس" را به خوبی و پیش از دخالت در امور هر یک از کشورهای عضو آن بخوانند. "شورای همکاری خلیج فارس" به صورت یک واحد مرتبط عمل می‌کند و امنیت هر یک از اعضایش را شرط امنیت تمامی اعضا می‌داند


"شورای همکاری خلیج فارس" در سال ۱۹۸۱ تاسیس شده و اعضای آن عبارتند از عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، عمان و امارات متحده عربی. هدف این سازمان همکاری در زمینه‌های سیاست خارجی و امنیتی و نیز اقتصادی و اجتماعی اعلام شده است. در اساسنامه این سازمان آمده است که در صورتی که یکی از اعضا نیازمند به کمک دفاعی باشد، باقی اعضا موظف به کمک هستند