۱۳۸۹ اسفند ۲۴, سه‌شنبه

خطر تشعشعات اتمی پس از سومین انفجار در نیروگاه هسته ای ژاپن

مقامات ژاپن از افزایش میزان تشعشعات مواد رادیو اکتیو در نزدیکی نیروگاه فوکوشیما خبر داده‌اند

در ژاپن مقامات این کشور می گویند میزان تشعشعات مواد رادیو اکتیو از نیروگاه هسته ای فوکوشیما به سطح خطرناکی رسیده است.

این نیروگاه هسته ای در زلزله و سونامی پس از آن در روز جمعه ۱۱ مارس به شدت آسیب دید.

این هشدار پس از آن داده شد که سومین انفجار در این نیروگاه ظرف چهار روز گذشته برای اولین بار به یکی از سیستم های حفاظت این نیروگاه خسارت وارد کرد.

یوکیو ادانو، از مقامات ژاپن گفته است که آتش سوزی ناشی از این انفجار در حال حاضر مهار شده است.

این در حالی است که پیشتر دولت ژاپن هشدار داده بود که نشت مواد رادیو اکتیو از نیروگاه اتمی فوکوشیما به سطحی رسیده که می تواند بر سلامت مردم تاثیرداشته باشد.

اما آقای ادانو گفته است که در حال حاضر از میزان انتشار مواد رادیو اکتیو کاسته شده و این سطح از مواد در صورتی خطرناک است که افراد برای مدتی در معرض آن قرار بگیرند.

در همین حال دولت تا شعاع بیست کیلومتری اطراف این نیروگاه را تخلیه کرده و به کسانی که تا شعاع سی کیلومتری زندگی می کنند هم توصیه کرده که این منطقه را ترک کنند و در صورت ترک نکردن، در خانه هایشان بمانند و تمامی پنجره ها را ببندند.

هنوز هیچ گزارشی در مورد علت انفجار روز سه شنبه منتشر نشده است، اما نشانه های اولیه حاکیست که این انفجار در ابعاد انفجارهای قبلی نبوده است.

پیشتر در روز دوشنبه، انفجار در رآکتور شماره ۳ نیروگاه دائیچی در فوکوشیما - در اثر انباشت هیدروژن - باعث زخمی شدن ۱۱ نفر شد و ساختمان اطراف آن را ویران کرد. آن انفجار در فاصله ۴۰ کیلومتری احساس شد و دود غلیظی را راهی آسمان کرد.

انفجار اول روز شنبه در رآکتور شماره یک روی داده بود.

همه انفجارها در پی از کار افتادن سیستم های خنک کننده اتفاق افتاده است. این در حالیست که شرکت برق توکیو گفته است که انفجارها در دیوارهای ضخیمی که هسته رآکتور را می پوشاند نفوذ نکرده است.

زلزله و سونامی باعث کاهش ارزش نیکی، شاخص بهای سهام در ژاپن شده است

سازمان بهداشت جهانی از نحوه برخورد ژاپن با این بحران حمایت کرده و در همین رابطه یکی از سخنگویان این سازمان گفته است که این کشور برای حفاظت مردم از مواد رادیو اکتیو تاکنون تمام اقدامات ضروری را انجام داده است.

تاثیر زلزله و سونامی بر اقتصاد ژاپن

براساس گزارش های دریافتی در حالی که بازارهای جهانی تحت تاثیر حوادث پس از زلزله و سونامی در ژاپن قرار گرفته اند، ارزش نیکی، شاخص بهای سهام در بورس توکیو تقریبا ۱۱ درصد کاهش داشته است.

ارزش سهام در بازارهای آسیا و اروپا هم با کاهش همراه بوده است. در بین کشورهای اروپایی، سهام بازار بورس آلمان با پنج درصد کاهش، شاهد بیشترین افت در بین کشورهای اروپایی بوده است.

بانک ژاپن برای مقابله با بحران های مالی در این کشور یکصد میلیارد دلار دیگر به نظام مالی تزریق کرده است.

برخی از بزرگترین شرکت های ژاپنی، از جمله خودروسازی تویوتا، فعالیت خود را متوقف کرده اند و دولت برای جلوگیری از قطع نیرو، برنامه سهمیه بندی توزیع برق را معرفی کرده است


کشف هزاران جسد در سواحل میاگی

بسیاری مردم در شهرهای دورافتاده تاکنون کمکی دریافت نکرده اند
امواج آب با خود اجساد حدود دو هزار نفر را به سواحل منطقه میاگی، در شمال شرق ژاپن، آورده است

هزار جسد در شبه جزیره اوجکا و هزار جسد دیگر در شهر کوچک مینامیسانریکو که در سونامی روز جمعه با خاک یکسان شده است، پیدا شده است

سرنوشت دهها هزار نفر هنوز روشن نیست

بسیاری از شهرهای کوچک و دور افتاده هنوز قابل دسترسی نیستند و تاکنون کمکی دریافت نکرده اند.

خبرگزاری کیودو ژاپن می گوید بیش از پانصد هزار نفر به دلیل بروز زمین لرزه، سونامی و خطر انتشار مواد رادیواکتیو آواره شده اند.

در بحبوحه سرمای نزدیک به صفر درجه زمستانی، میلیون ها نفر نیز سه شب اســــــت که آب، غذا و وسیله گرمازا نداشته اند