۱۳۸۹ اسفند ۱۹, پنجشنبه

.جامعه آمریکا به اسلام چگونه می نگرد؟



مقامات بلندپایه نظامی و سیاسی آمریکا برنامه یک کلیسای کوچک این کشور برای سوزاندن نسخه هایی از قرآن در سالروز حملات ۱۱ سپتامبر در نیویورک و واشنگتن را محکوم کرده اند.

اما سوال این جاست که این تصمیم جنجال برانگیز و مسایل بحث برانگیز دیگر مانند بحث ساخت یک مرکز فرهنگی اسلامی در نزدیکی محل سابق برجهای دوقلو مرکز تجات جهانی در نیویورک که در یازدهم سپتامبر نابود شد، در مورد نگاه عمومی به اسلام در آمریکا به ما چه می گوید؟

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا تغییر وجهه این کشور در جهان اسلام را به عنوان یکی از اهداف عمده سیاست خارجی دولت خود در نظر گرفته است.

اما تحولات اخیر در آمریکا شرایطی محیا کرده که می تواند تمام تلاشهای دولت اوباما در رسیدن به این هدف را خنثی کند.

برنامه سوزاندن قرآن توسط کلیسایی کوچک در شهر گینزویل فلوریدا که ظاهرا تنها حدود ۵۰ عضو دارد، یکی از این تحولات مشکل آفرین است.

مشکل دیگر مشاجره موجود میان طرفداران و مخالفان احداث یک مرکز اسلامی در نزدیکی محل سابق برجهای ویران شده مرکز تجات جهانی در نیویورک است.

نکته عجیب دیگری هم که به نوع خود پیچیدگی شرایط موجود را نشان می دهد، نتیجه یک نظر سنجی اخیر است که حاکی است ۱۸ درصد شهروندان آمریکایی مورد سوال قرار گرفته فکر می کنند خود باراک اوباما یک مسلمان است.

اما تمام این مسایل را در کنار هم چگونه می توان تفسیر کرد؟

آیا نشانه افزایش خصومت و دشمنی با اسلام در جامعه آمریکاست؟ یا اینکه باید محکوم شدن برنامه سوزاندن قران توسط هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا، فرمانده نظامی ارشد آمریکا در افغانستان و همچنین گروهی از رهبران مذهبی مسیحی، یهودی و مسلمان را ملاک نظر گرفت و آنرا نشانه تحمل جامعه آمریکا نسبت به مذاهب و دیدگاهای گوناگون دانست.

آشکارا می توان دید که جناح راست سیاسی به مناقشه بر سر برنامه احداث یک مرکز اسلامی در نیویورک دامن زده است و در کل جو حاکم بر این مباحثات از عمیقتر شدن شکاف میان جناحهای سیاسی حکایت دارد.

به هر حال نظر سنجی ها نشان دهنده وجود اختلافی آشکار در جامعه آمریکا در مورد اسلام هستند

نگرش مثبت نسبت به اسلام در جامعه آمریکا از سال ۲۰۰۵ به بعد تدریجا کمرنگ تر شده است

اما هنوز ۴۰ درصد شهروندان آمریکا معتقدند که اسلام بیش از ادیان اصلی دیگر در ترویج خشونت نقش ندارد، اگرچه حدود ۳۵ درصد آمریکاییها نظری مخالف دارند

bbc.co.uk