۱۳۸۹ دی ۲۶, یکشنبه

بعد از هفته ها خشونت در " تونس " ، رئیس جمهور این کشور فرار کرد



زین العابدین بن علی، رییس جمهوری سابق تونس پس از ۲۳ سال زمامداری، به دنبال اعتراض های گسترده مردمی در این کشور به همراه خانواده اش به عربستان سعودی گریخته است. آقای محمد الغنوشی، نخست وزیر تونس اکنون به عنوان رییس جمهوری موقت زمام امور را به دست گرفته و قصد دارد با رهبران سیاسی دیدار کند تا مقدمات تشکیل دولت جدید را فراهم کند.

دو روز پس از خروج زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری تونس از کشور هنوز در خیابان های تونس نا آرامی دیده می شود. مقررات رفت و آمد و در پایتخت این کشور برقرار شده و ارتش حفاظت از خیابان ها و ساختمان های اصلی شهر را در دست دارد.

زین العابدین بن علی، دومین رئیس جمهوری تونس از زمان استقلال این کشور از فرانسه در سال ۱۹۵۶بود. او از بیست و سه سال قبل تاکنون زمام امور تونس را در دست داشت

*******

جوان ۲۶ ساله تونسی که از پیدا کردن شغلی آبرومند ناامید شده بود و مورد آزار و اذیت پلیس قرار گرفته بود، خود را جلوی چشم مردم در یک مکان عمومی آتش زد و داستانش به سرعت از مرز شهر کوچکش خارج شد و همه جا بر سر زبان‌ها افتاد.

کمی بعد شدت سوختگی‌ها باعث مرگ بوعزیزی شد و او را هم‌زمان تبدیل به یک نماد و یک شهید کرد.

ناآرامی‌هایی که در پی قربانی شدن این جوان تونسی پدید آمد، حکومت یکی از رهبران مستبد و دیرپای منطقه را ساقط کرد.

تلاش‌های زین‌العابدین بن‌علی برای آرام کردن اوضاع با حضوری چندباره در تلویزیون و دادن وعده‌هایی برای بهبود اوضاع ناکام ماند و رهبر ۷۴ ساله تونس در فاصله ‌ای کوتاه از آغاز اعتراض‌ها از صحنه سیاسی این کشور محو شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران، گریز زین‌العابدین بن علی پس از هفته‌ها خشونت در کشور تونس را به عنوان هشداری جدی برای رژیم‌های مشابه در سراسر جهان ارزیابی می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه (خلافت اسلامی) ایران روز شنبه به «گروه‌های سیاسی و فکری» تونس توصیه کرد که «با درایت!» امنیت را در کشور برقرار کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: «هر چه سریع‌تر امنیت در این کشور برقرار شود و آن چیزی که خواست ملت !! تونس است به بهترین شکل دنبال شود.»