۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

فهرست نقاط حساس جهان در اسناد وزارت خارجه آمریکا


وب سايت " ويکی ليکس " که تاکنون صدها سند محرمانه وزارت خارجه آمريکا را منتشر کرده است اين بار دست به انتشار سندی زده است که گفته می شود يکی از جنجالی ترين سندهای محرمانه و امنيتی آمريکا است.
اطلاعات منتشر شده در سايت ويکی ليکس، فهرستی از اماکن، پايگاه ها، کارخانه ها و تمام تاسيسات حساسی است که به درخواست وزارت امور خارجه آمريکا توسط تمامی سفارتخانه ها و ديپلمات های اين کشورتهيه شده است.
ليستی که تهيه و به روز شده است شامل خط لوله های نفت و گاز در زير دريا، پايگاه های مخابراتی، کارخانه توليد انسولين در استراليا، معدن سنگ کبالت در کنگو، کارخانه توليد پادزهر مار در دانمارک و دهها کارخانه، تاسيسات حساس و موسسساتی با اهميت استراتژيک در نقاط مختلف جهان است.
هدف از تهيه اين ليست مشخص کردن تمامی شرکت ها و تاسيسات حساسی بود که نبود آن ها می تواند به بهداشت عمومی مردم، ساختار اقتصادی آمريکا و امنيت ملی اين کشور به طور جدی ضربه بزند.
وزارت امور خارجه آمريکا در فوريه سال ۲۰۰۹ از سفارتخانه ها و ديپلمات های اين کشور در سراسر جهان خواسته بود ليست موجود را به روز کنند.
در اسناد منتشر شده ويکی ليکس گفته می شود طرح به روز کردن اين ليست، برای تقويت و بهبود شرايط مقابله با حملات تروريستی در سطح کشور، واکنش به موقع، و ترميم و جبران خسارت های احتمالی در صورت حملات تروريستی، وقايع طبيعی غير مترقبه و يا ساير مواقع اضطراری تهيه شده بود.
در اين اسناد همچنين به اهميت تهيه ليست مذکور در جلوگيری و يا خنثی ساختن حملات تروريستی عليه تاسيساتی که برای آمريکا اهميت حياتی دارند، اشاره شده است.
اين ليست بيشتر کشورهای جهان را که به نوعی با آمريکا داد و ستد دارند در بر می گيرد. کشورهايی مانند کانادا، بريتانيا، زلاند نو، استراليا، آلمان، اتريش، چين و ده ها کشور ديگر در آفريقا، اروپا، خاورميانه و آسيا.
در سندی که توسط ويکی ليکس منتشر شده، گفته می شود يک مجتمع توليد برق در کانادا اهميتی حياتی برای تامين برق بخشی از مناطق شمال شرقی آمريکا دارد.
يکی از کارخانه های شرکت آلمانی زيمنس هم که بخشی از مواد شيميايی مهم را توليد می کند غير قابل جايگزين توصيف شده است.
در روسيه ،ايستگاه خط لوله انتقال گاز در منطقه غرب سيبری هم حساس ترين تاسيسات گاز در جهان توصيف شده است

روزنامه بریتانیایی گاردین، با انتشار گزارشی از اسناد وزارت امور خارجه آمریکا نوشت که مَروان حَماده، وزیر ارتباطات لبنان، پس از کشف یک شبکه مخابراتی به مقام‌های آمریکایی گفت: این شبکه ارتباطاتی نه تنها اردوگاه‌های آموزشی حزب‌الله و اردوگاه‌های فلسطینی را پوشش می‌دهد بلکه تا اعماق مناطق مسیحی‌نشین نیز نفوذ کرده‌است و شرکت مخابرات ایران «دارد لبنان را در دست خود می‌گیرد
به گفته ديپلمات ها گرچه انتشار اين اسناد جديد، احتمالا نقض اسرار امنيتی محسوب نمی شود اما کشورهای زيادی را ناخشنود می کند.
«شبکه مخفی اینترنتی ایران در لبنان»
از سوی دیگر، سایت ویکی لیکس اسنادی دیگری از وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرده که نشان می دهد دولت لبنان دو سال پیش و پس از کشف یک شبکه مخفی ارتباط مخابراتی حزب‌الله لبنان هشدار داده‌است که شرکت مخابرات ایران «در حال در دست گرفتن امور کشور لبنان است.»
بنا بر این گزارش، دولت لبنان در آوریل سال ۲۰۰۸ سامانه گسترده‌ای از فیبرهای نوری و خطوط پرسرعت اینترنت را کشف کرده که گفته می‌شود به هزینه ایران برای حزب‌الله لبنان احداث شده‌است.
بنا بر این گزارش، لبنان اطلاعات مربوط به شبکه فیبر نوری را به ایالات متحده، عربستان سعودی و فرانسه ارائه کرده‌است و نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه از این کشف «بهت‌زده» شده‌است.
بر اساس این سند دیپلماتیک، پس از آنکه حزب‌الله به دولت لبنان اعلام کرد که هر گونه اقدام علیه این شبکه ارتباطی و مخابراتی را «همسنگ با اقدامات متجاوزانه اسرائیل» قلمداد خواهد کرد، وزیر ارتباطات لبنان تصمیم گرفت تا به کاردار ایالات متحده نسبت به خطرات این موضوع هشدار دهد.
بنا بر متن این سند، مروان حماده وجود این سیستم را «یک پیروزی راهبردی برای ایران» توصیف کرده، زیرا ایران با این کار توانسته‌است با دور زدن سوریه پایگاهی مهم در لبنان ایجاد کند.
در متن این سند از قول مروان حماده آمده‌است که «حزب‌الله یک گام با ایجاد کشوری برای خودش فاصله دارد. حزب‌الله هم‌اینک هم ارتش دارد، هم سلاح، هم ایستگاه تلویزیونی، نظام آموزشی، بیمارستان، خدمات اجتماعی، نظام مالی و هم سیستم مخابراتی.»
اما به گفته رسانه‌های لبنان، مروان حماده در واکنش به افشای اسناد در ویکی‌لیکس گفته‌است: نقل قول‌هایی که در این یادداشت‌ها از او شده «داستانی است مملو از افترا و جعلیات» ولی از توضیح بیشتر در این مورد خودداری کرده‌است.
وضعیت سیاسی در لبنان سال‌ها است که با تنش همراه است و گروه حزب‌الله با اینکه در دولت این کشور چند وزیر دارد اما در عین حال در بسیاری از امور به طور مستقل عمل می‌کند.
با وجود کمک‌های جداگانه ایران به حزب‌الله لبنان، خامنه‌ای، رهبر (خلافت) اسلامی به تازگی در دیدار با سعد حریری، نخست وزیر لبنان، بر گسترش روابط میان دولت لبنان و حزب‌الله تأکید کرد.
حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در واکنش به این انتقادات در یکی از سخنرانی خود رهبران ( خلافت اسلامی)را از تبار عرب دانسته و گفته‌است: « در (خلافت اسلامی) امروز چیزی به نام پارسی‌سازی یا تمدن پارسی پیدا نمی‌شود. آنچه در(خلافت اسلامی)هست تمدن اسلامی است. آنچه در (خلافت اسلامی ) هست دین محمد عرب هاشمی مکی قریشی تهامی است