۱۳۸۹ مهر ۲۴, شنبه

محاکمه سرباز آمریکائی به اتهام قتل غیر نظامیان افغان، در دادگاه نظامی


اولین سرباز از مجموع دوازده سرباز آمریکایی که به آزار و اذیت غیرنظامیان افغانستان متهم هستند، قرار است به اتهام قتل و چند جرم دیگر، در یک دادگاه نظامی در ایالت واشنگتن محاکمه شود.

این پرونده توجه گسترده رسانه ها را به همراه داشته زیرا سرجوخه جرمی مورلاک و همقطاران او عکس های وحشتناکی از اجساد گرفته بودند و قطعات بدن کشته شدگان را به عنوان نشان پیروزی در جنگ، از اجساد جدا کرده بودند.

وکیل آقای مورلاک گفته که غیرنظامیان افغان، قربانی اقدامات اعضای یک گروه نظامی خودسر بودند که مردم را می کشتند و موکل او اگرچه در محل حاضر بود، باعث مرگ هیچ کس نشده است.

سرجوخه جرمی مورلاک یکی از پنج سربازی است که به قتل برنامه ریزی شده سه غیرنظامی افغان در آغاز سال جاری میلادی متهم شده است.

هر پنج نفر این اتهام را رد کرده اند. هفت سرباز دیگر همین واحد نظامی نیز به همدستی در پنهان نگه داشتن قتل ها متهم هستند.

ارتش آمریکا می گوید که اگر سرجوخه مورلاک مقصر شناخته شود، ممکن است حداکثر به حبس ابد محکوم شود.

سرگرد کاتلین ترنر، از سخنگویان ارتش آمریکا گفت که اتهام قتل برنامه ریزی شده می تواند احتمال محکومیت اعدام را در پی داشته باشد اما ارتش تصمیم گرفته که چنین محکومیتی را دنبال نکند.

بنابر گزارش ها، این قتل ها در فاصله زمانی ژانویه تا مه امسال که واحد سرجوخه مورلاک در قندهار واقع در جنوب افغانستان مستقر بود، رخ داد.

بر اساس گزارش های دریافتی، پنج سربازی که به ارتکاب قتل متهم هستند، بدون آن که به آنها حمله شده باشد، به سوی غیرنظامیان نارنجک پرتاب کرده و آنان را هدف آتش گلوله قرار دادند. هفت نفر دیگر نیز به مثله کردن اجساد قربانیان و جمع آوری قطعات بدن آنها متهم هستند.

bbc.co.uk