۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

افزایش مخالفت با مجازات اعدام


اعدام ، مجازات نیست بلکه اعمال وحشت است

در آستانه "روز جهانی پیکار با اعدام" در سراسر جهان سازمان‌های دولتی و نهادهای مدنی خواستار منع مجازات اعدام شدند. امروز در عمل تنها در ۱۸ کشور جهان مجازات اعدام همچنان جریان دارد. آمریکا و ( خلافت اسلامی ایران) در شمار این کشورها هستند

به نظر "عفو بین‌الملل" در کشورهای آمریکا، چین، ایران، عراق، عربستان سعودی و یمن همچنان مجازات اعدام جریان دارد. در جامعه جهانی ۱۳۹ کشور مجازات اعدام را لغو کرده‌اند. تنها در ۵۸ کشور مجازات اعدام همچنان اعتبار دارد، اما در سال ۲۰۰۹ در عمل تنها در ۱۸ کشور بود که این مجازات اعمال شد. گفته می‌شود که سال گذشته، سوای چین، بیش از ۷۱۴ نفر مشمول مجازات اعدام شدند.

دولت چین از موارد اعدام آمار رسمی منتشر نمی‌کند. انتشار هر خبری درباره اعدام شهروندان چینی جزو "اسرار دولتی" به شمار می‌رود و مجازات سنگینی به دنبال دارد. آماری که از منابع پراکنده فراهم آمده است نشان می‌دهد که سال گذشته در چین بیش از ۴ هزار نفر اعدام شده‌اند.

پس از چین ، ( خلافت اسلامی ایران) کشوری است که در آن بیشترین احکام اعدام صادر می‌شود. به گفته منابع بین‌المللی طی سال گذشته، در ایران دستکم ۳۸۸ نفر اعدام شدند. "عفو بین‌الملل" تا کنون چندین بار اعمال مجازات اعدام در ایران اسلامی را محکوم کرده است. به نظر این سازمان مدافع حقوق بشر شمار واقعی اعدام‌ها در ایران اسلامی از آمار رسمی فراتر است.

به گفته مقامات قضایی جمهوری(!) اسلامی اکثر اعدام‌شدگان در ایران اسلامی به خاطر اتهاماتی مانند شرکت در جرایم مربوط به مواد مخدر یا "فساد و فحشا" بوده است. گروه‌های مدافع حقوق بشر دولت ایران اسلامی را متهم می‌کنند که هویت برخی از افراد اعدام‌شده را مخفی نگه می‌دارد و در مواردی متهمان از حق محاکمه‌ی عادلانه و دفاع شایسته محروم هستند. به علاوه در ایران اسلامی احکامی "وحشیانه" مانند سنگسار به اجرا گذاشته می‌شود.

در آمریکا "غرب وحشی" ادامه دارد! ؟

به مناسبت "روز جهانی پیکار با مجازات اعدام" (۱۰ اکتبر) سازمان "عفو بین‌الملل" از آمریکا خواست که "قتل حکومتی" را متوقف سازد. به نظر این سازمان مدافع حقوق بشر روشن شده که در آمریکا بسیاری از موارد مجازات اعدام، به خطا صورت گرفته است. در برخی از موارد متهمان به وکیل مدافع دسترسی ندارند یا این که قربانی تعصبات نژادی می‌شوند.

در جهان غرب، ایالات متحده یکی از نادر کشورهایی است که هنوز به مجازات اعدام پای‌بند است. به نظر "عفو بین‌الملل" از سال ۱۹۷۷ که مجازات اعدام مجددا در آمریکا رواج یافت تا کنون بیش از ۱۲۰۰ نفر اعدام شده‌اند. در ۱۳۸ مورد، مقامات قضایی به خاطر نبودن دلایل محکمه‌پسند، محکومان به اعدام را آزاد کرده‌اند. به گفته "عفو بین‌الملل" از آغاز سال جاری بیش از ۴۰ نفر به مجازات مرگ محکوم شده‌اند که بیشتر آنها قرار است با آمپول سمی اعدام شوند.

به نظر کارشناسان حقوقی "عفو بین‌الملل"، در دادگاه‌های آمریکایی بر مسائلی تکیه می‌شود که به خود جرم هیچ ارتباطی ندارند. در موارد بسیاری رأی دادگاه و صدور حکم به نحوه دفاع وکیل مدافع متهمان بستگی دارد و افرادی که وکیل تسخیری داشته باشند، به سختی می‌توانند حکمی عادلانه انتظار داشته باشند. مسائل نژادی نیز در روند دادرسی مؤثر است، مثلا دادگاه‌ها معمولا برای مجازات سیاهان قاطعیت و بیرحمی بیشتری نشان می‌دهند.