۱۳۸۹ شهریور ۱۷, چهارشنبه

دولت آمریکا سوزاندن " قرآن " را شدیدا محکوم کرد

* تری جونز، کشیش افراطی

مقامات دولت آمریکا بطور رسمی قصد کلیسای کوچکی در ایالت فلوریدا به سوزاندن قرآن را شدیداَ محکوم کردند

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا قرآن‌سوزی را عملی ننگین خواند و به شدت بدان اعتراض کرد

دولت آمریکا از سوزاندن قرآن توسط کلیسایی افراطی در فلوریدا به شدت خشمناک است. هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا قویاَ به تصمیم این کلیسای افراطی انتقاد کرد

وزیر امورخارجه آمریکا در مراسم افطاری در روز سه‌شنبه (۷ سپتامبر/ ۱۶ شهریور) در واشنگتن گفت: «من خود را موظفم می‌بینم از سوی نمایندگان همه ادیان در آمریکا با صراحت و شفافیت این عمل ننگین و عاری از احترام را محکوم کنم.»

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز اقدام افراط‌‌گرایان مسیحی در فلوریدا را یک «عمل تحریک‌آمیز» خواند. کراولی افزود: «این تصمیم نشان دهنده بی‌احترامی به یک دین است.» وی ابراز امیدواری کرد که کلیسای گینزویل فلوریدا از این تصمیم چشم‌پوشی کند.

پیشتر افراط‌گرایان مسیحی در ایالت فلوریدا اعلام کرده بودند که در روز ۱۱ سپتامبر قصد سوزندان قرآن در ملاء عام را دارند. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تاکید کرد که «اقدام یک کشیش مسیحی به همراه شاید ۵۰ طرفدار خود» نباید به حساب آمریکا گذاشته شود. کراولی تصریح کرد که نهادهای شهری این اقدام را ممنوع اعلام کرده‌اند، اما هنوز روشن نیست که مسئولان کلیسا واقعاَ بدان گردن بگذارند.

پیش از این نیز دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان درباره سوزاندن قرآن هشدار داده بود. به گفته وی این اقدام می‌تواند سبب افزایش حملات به نیروهای آمریکایی در افغانستان شود. در پی اعلام این تصمیم مسلمان خشمگین در کابل پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و علیه این کشور شعار سر دادند.

شهر گینزویل حدود ۱۲۰ هزار جمعیت دارد. تصمیم یک کلیسای کوچک افراطی ، نام این شهر ناشناخته را بر سر زبان‌ها انداخته است. تری جونز، کشیش این کلیسا «۱۱ سپتامبر را روز بین‌المللی سوزندان قرآن» اعلام کرده است!!. به گفته جونز «اسلام دین خوبی نیست» و قرآن «مسئول فاجعه ۱۱ سپتامبر است!!.»

جونز به‌رغم پذیرش نگرانی‌های ژنرال پترائوس تاکید کرد که «ما باید پیامی روشن به افراط‌گرایان اسلامی ارسال کنیم و به آنها بگوییم که تهدیدها و گسترش ترس در آمریکا را تحمل نخواهیم کرد.»

انتقاد رهبران دینی آمریکا از افراط‌گرایان

رهبران ادیان مسیحی، یهودی و اسلامی در واشنگتن ضمن محکوم نمودن این اقدام، سوزاندن قرآن را «قصدی فوق‌العاده تحریک‌آمیز» و ناراحت‌کننده خواندند. قرآن به عنوان کتاب مقدس مسلمانان بالاترین جایگاه را در دین اسلام داشته و بی‌احترامی به آن عملی به غایت توهین‌آمیز تلقی می‌شود.

رهبران دینی آمریکا ضمن تاکید بر ضرورت مدارا میان ادیان مختلف، «افزایش موج ترس و دامن زدن به اختلافات» را محکوم کردند. موضع‌گیری اخیر رهبران دینی در آمریکا همچنین واکنشی به اعتراضات درباره ساخت یک مرکز اسلامی در نزدیکی محل فاجعه ۱۱ سپتامبر در نیویورک به شمار می‌آید.

اعتراض به ساخت مرکز مسلمانان سبب ایجاد فضایی ضد اسلامی در آمریکا شده بود. برخی رسانه‌های آمریکایی نیز پیشتر از دامن زدن به جو ضد اسلامی در آمریکا انتقاد کرده بودند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو که هم اکنون در آمریکا به سر می‌برد، از تصمیم افراط‌گرایان مسیحی به سوزاندن قرآن ابراز نگرانی کرد. به گفته راسموسن «سوزاندن قرآن در تضاد با تمام ارزش‌هایی است که ما برای آنها احترام قائلیم و به خاطر آنها مبارزه می‌کنیم.»

راسموسن در ماجرای انتشار کاریکاتورها علیه پیامبر اسلام در یک روزنامه‌ دانمارکی در سال ۲۰۰۶، نخست‌وزیر این کشور بود و با بحرانی که آن ماجرا به دنبال آورد، به خوبی آشناست. انتشار کاریکاتورهای یادشده سبب برانگیختن اعتراضات گسترده‌ی مسلمانان در جهان شد. در خلال این اعتراضات خشونت‌آمیز دست‌کم بیست تن جان خود را ازدست دادند.