۱۳۸۹ شهریور ۳, چهارشنبه

گسترش اعتیاد و مصرف مواد مخدر" شمیائی" درایران اسلامی


بر اساس گزارش سالانه سازمان ملل متحد در باره اعتياد به مواد مخدر، حدود ۲.۸ درصد از جمعيت ايران نشانه هايى از اعتياد به اين ماده مخدر را دارند.
روزنامه بريتانيايى فاينشنال تايمز مى نويسد: بر اساس گزارش هاى غير رسمى رسانه هاى ايران تعداد معتادان و مصرف كنندگان ترياك در ايران بالغ بر چهار ميليون نفر است، با وجود اين دولت و مقامات مسئول هشدار داده اند كه رقمى بين ۱۰ تا ۱۵ ميليون نفر ممكن است از مواد مخدر استفاده كنند.
به نظر مى رسد كه الگوهاى اعتياد و مصرف مواد مخدر در سال هاى اخير تغيير كرده و اكنون مواد مخدر آزمايشگاهى و شيميايى گسترش بيشترى يافته است. مواد مخدر و نئشه آورى مثل اكستازى اكنون در ميان جوانان گسترش يافته است.
جمعيت ايران بسيار جوان است و حدود ۶۰ درصد از جمعيت ۷۳ ميليونى اين كشور زير ۳۵ سال هستند

به نوشته فاينشنال تايمز، سعيد صفتيان، معاون اداره ترك اعتياد ايران مى گويد كه در سال ۱۳۸۳ هيچ آمارى در مورد معتادان به مواد مخدر آزمايشگاهى وجود نداشت اما به فاصله سه سال حداقل چهار درصد ازمعتادان كه به اين مركز مراجعه كردند معتادان به مواد شيميايى بوده و اكنون حدس زده مى شود كه اين رقم به حدود هفت تا هشت درصد رسيده باشد.
در جريان يك سمينار بهداشتى در اوايل سال جارى، دكتر حسن امامى رضوى از معاونان وزارت بهداشت ايران در مورد گرايش گسترده نسل جوان از ترياك و هروئين به سمت مواد مخدر شيميايى و آزمايشگاهى هشدار داد.
يكى از دلايل اصلى فراگير شدن اين نوع مواد نشئه آور بهاى ارزان تر و سادگى مصرف اين مواد است.
فاينشنال تايمز مى افزايد: اين نوع مواد مخدر بو ندارند و نياز به تزريق و كشيدن ندارد.
دولت(!) محمود احمدى نژاد مدعى است كه استفاده از ترياك و مواد مخدر ديگرى كه از ترياك توليد مى شوند به خاطر مبارزه شديد دولت ايران از ۲۰ سال پيش تاكنون تحت كنترل درآمده است!!؟.
اما چنين ادعايى مشخص نمى كند كه چطور مواد مخدر آزمايشگاهى و شيميايى اكنون وارد ايران مى شوند. اسماعيل احمدى مقدم، فرمانده نيروى انتظامى و فرمانده سابق مركز مبارزه با مواد مخدر ايران چند ماه پيش اعتراف كرد كه انواع جديد مواد مخدر نئشه آور در پستوى خانه ها و آشپزخانه ها توليد مى شوند.
گزارش فاينشنال تايمز يادآورى مى كند كه يكى از هشداردهنده ترين و نگران كننده ترين موارد از گسترش اعتياد و مصرف مواد مخدر جديد افزايش توليد شيشه است.
عباس ديلمى زاده، مسئول يك نهاد غيردولتى مداواى مداواى معتادان در مصاحبه اى با خبرگزارى ايلنا گفت: «مصرف شيشه به شدت در حال گسترش است و ايران در آينده ممكن است با سونامى اعتياد به شيشه روبرو شود.»
بر اساس اطلاعات دولتى، دو سال پيش قيمت يك كيلوگرم شيشه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۵ هزار دلار بود اما در سال گذشته بهاى آن به ده تا پانزده هزار دلار تنزل پيدا كرده است !!؟.