۱۳۸۸ اسفند ۲۰, پنجشنبه

خلافت اسلامی یکی از دشمنان اینترنت



سازمان گزارشگران بدون مرز طی گزارشی اعلام کرد حکومتهای "مستبد" سانسور اینترنتی را تشدید کرده و دگراندیشان بیشتری را به زندان انداخته اند.

در این گزارش که روز جمعه منتشر شد آمده است "دشمنان اینترنت" همچون ایران، چین، ترکمنستان و ویتنام تلاش های فزاینده ای برای سانسور اینترنتی و مقابله با ارتباطات مجازی دگراندیشان کرده اند.

اما کشورهای دیگری نظیر ترکیه و روسیه که محدودیتهایی برای سایت های اینترنتی برخی گروه ها ایجاد کرده اند به فهرست کشورهای "تحت نظارت" اضافه شده اند.

امارات متحده عربی، روسیه سفید و تایلند امسال هم در فهرست کشورهای "تحت نظارت" قرار گرفته اند. اما سازمان گزارشگران بدون مرز هشدار داده در صورتیکه این کشورها اقدامات بیشتری برای کاهش سانسور اینترنتی انجام ندهند ممکن است به فهرست "دشمنان اینترنت" اضافه شوند.

سایر حکومتهایی که در فهرست "دشمنان اینترنت" در سال 2010 قرار گرفته اند عبارتند از: عربستان سعودی، برمه، کره شمالی، کوبا، مصر، سوریه، تونس و ازبکستان.

بر اساس این گزارش برمه، کوبا، کره شمالی و ترکمنستان با هر گونه دسترسی شهروندان به اینترنت مخالفند.

گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز همزمان با روز جهانی مبارزه با سانسور اینترنتی منتشر می شود.

به گفته این سازمان ایران پس از چین و ویتنام سومین زندان بزرگ کاربران اینترنتی است.

گزارشگران بدون مرز تعداد وبلاگنویسان و کاربران اینترنتی را که بدلیل فعالیت های خود در دنیای مجازی به زندان افتاده اند حدود 120 نفر ذکر کرده است.

بسیاری از کشورها و سازمان های جهانی دسترسی به اینترنت را جزء حقوق اساسی شهروندان تعریف کرده اند.