۱۳۸۸ بهمن ۱۸, یکشنبه

بازداشت های انبوه در آستانه سالروز بیست ودوم بهمن


شماری دیگر از روزنامه‌نگاران و هنرمندان به خیل عظیم بازداشتی‌های زندان‌های خلافت اسلامی پیوسته‌اند

گفته‌می‌شود، روند بازداشتی‌ها تا روز ۲۲ بهمن ادامه خواهد داشت. به نظر می‌آید، (خلافت اسلامی) نمی‌تواند میزان حضور "جنبش " اعتراضی در مراسم ۲۲ بهمن را ارزیابی کند. از این رو به گزارش سایت "کلمه"، بازداشت فله‌ای روزنامه‌نگاران، خبرنگاران را در دستور کار قرار داده است

به گزارش خبر‌نگار "کلمه"، در ساعت ۳ سحرگاه روز یکشنبه (۱۸ بهمن / ۷ فوریه) خبرنگار روزنامه‌های "شرق" و "هم میهن" در خانه‌ی خود بازداشت شد. او در دوران انتخابات در روزنامه "اعتماد ملی"، دبیر یکی از سرویس‌های این روزنامه‌ی اصلاح‌طلب بوده است.

همچنین یکی از همکاران روزنامه ایران (بخش اصفهان) و از فعالان حقوق زنان نیز در اصفهان بازداشت شده است.

دبیر اجتماعی خبرگزاری مهر که دیروز از این خبرگزاری اخراج شده بوده ساعاتی پس از ترک محل کار توسط نیروهای امنیتی و در خانه شخصی‌اش در تهران بازداشت شده و به زندان اوین انتقال یافت.

خبرنگار هنری ایسنا نیز ساعاتی پیش به لیست روزنامه‌نگاران زندانی اضافه شده است.

روزنامه‌نگار نشریه نسیم بیداری و از همکاران کمپین یک میلیون امضا نیز در فهرست بازداشتی‌های روز یکشنبه قرار داشته است.

یک فعال حقوق بشر روز سه‌شنبه (۱۳ بهمن) توسط نیروهای امنیتی در شهر مهاباد بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده

محدودیت‌ها در زندان علیه خبرنگاران در بند

به گزارش کلمه، بر اساس خبرهایی که از زندان رجایی‌شهر کرج رسیده، مسئولان زندان با قطع ملاقاتهای زندانیان به آنها گفته‌‌اند که علت قطع ملاقات‌ها به خاطر اغتشاش‌های صورت گرفته در درون بند ها میباشد! .

گفته‌می‌شود، طی روزهای آینده بر شمار بازداشت‌های فله‌ای افزوده خواهد شد. از سوی دیگر، بسیاری از روزنامه‌نگارانی که پیش از این بازداشت شده بودند، پس از چند ماه، بار دیگر به وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.

بازداشت چند هنرمند

به گزارش سایت جرس، فیلمنامه نویس و نیز فعال در عرصه موسیقی، پنجشنبه گذشته (۴ فوریه / ۱۵ بهمن) پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

به گزارش نوروز، وزارت اطلاعات پس از احضار یکی از این دو نفراز وی خواسته است تا با خانواده خود تماس گرفته و از خواهر، پدر و مادرش نیز بخواهد تا به اداره اطلاعات مراجعه کنند.

ماموران وزارت اطلاعات پس از چند ساعت بازجویی از آنها، دو دختر این خانواده را بازداشت کردند. مأموران سپس همراه با پدر و مادر آنها به منزل مسکونی این خانواده مراجعه کرده و آنجا را نیز مورد بازرسی کامل قرار دادند. پدر و مادر این دو فعال هنری پس از تفتیش منزلشان آزاد شدند.

از سوی دیگر، ۳عضو دیگر این خانواده نیز بازداشت شدند. ماموران وزارت اطلاعات با هجوم به منزل پسرعموی این دو فعال عرصه هنری ، وی را نیز همراه با برادر و مادرش بازداشت کردند.


۴۷ روزنامه‌نگار در زندان

سایت کلمه می‌نویسد، طبق گزارش "کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران"، هم‌اکنون ۴۷ روزنامه‌نگار در زندان‌های ایران به سر می‌برند که این میزان دستگیری از سال ۱۹۹۶ تاکنون در هیچ کشوری سابقه نداشته و ایران در این زمینه هم‌اکنون از چین هم پیشی گرفته است.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران می‌افزاید : «تنها در دو ماه گذشته دست‌کم ۲۶ روزنامه‌نگار در ایران دستگیر شده‌اند». مطابق آماری که این سازمان به ثبت رسانده از دسامبر سال ۱۹۹۶ به این سو، این میزان دستگیری روزنامه‌نگار در هیچ کشوری سابقه نداشته است؛ رکورد پیشین دستگیری روزنامه‌نگاران مربوط به ترکیه است که به گفته این سازمان ۷۸ روزنامه‌نگار در دسامبر ۱۹۹۶ در این کشور در بند بوده‌اند.