۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

قاتلان خاموش - در میان مردم ایران



مصرف مواد مخدر اثرات مخربی بر روان و بدن انسان می‌گذارد، از جمله تریاک که بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، ۴۵۰ تن از آن تنها در سال ۲۰۰۸ در ایران به مصرف رسیده است.



یکی از معتادان ایران می‌گوید: «هروئین و کراک را در هر کوچه و بقالی می‌توانی پیدا کنی».


پروفسور علی گرجی، استاد دانشگاه مونستر آلمان در رشته‌ی تحقیقات مغز و اعصاب که بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲ در بخش مسمومین بیمارستان امام رضای مشهد مشغول انجام وظیفه بوده در باره‌ی زیان‌های ناشی از مصرف تریاک توضیح می‌دهد: «تریاک سیستم تنفسی، حرکتی و توانایی ادراک را مختل کرده و فرد را دچار توهم می‌کند. تریاک باعث اختلال عصبی شده و خواب فرد را مختل می‌کند، در دستگاه گوارش باعث اختلال در فعالیت گوارشی می‌شود و اشتها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به خاطر سوء تغذیه این افراد در معرض بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های سیستم ایمنی، قرار می‌گیرند».

به علاوه تریاک: «در طولانی‌مدت باعث سرطان می‌شود، مثل سرطان ریه یا سرطان دستگاه گوارشی».


کراک (Crack) و شیشه (Cristall) نیز اثرات بسیار زیان‌باری بر بدن انسان می‌گذارند. به گفته‌ی دکتر مهدی بلالی، رئيس بخش مسمومیت‌شناسی دانشگاه مشهد: «در کوتاه‌مدت باعث مسمومیت شدید و مرگ و میر و در درازمدت باعث تخریب نسوج و بافت‌ها ‌می‌شود، از بینی که از طریق آن استنشاق می‌شود گرفته تا اعصاب مرکزی و محیطی. روی روان فرد و همه‌ی اعضای بدن او به تدریچ اثر می‌گذارد».


مواد مخدر ناخالص ایران گوی سبقت را در کشتار ربوده‌اند

به گفته‌ی کارشناسان، آنچه که باعث شده مرگ و میر و اثرات زیان‌بار ناشی از مصرف این مواد در ایران بیش از غرب شود، «وجود ناخالصی» در آنها است.

کراک و شیشه طول عمر را به شدت پایین می‌آورد

رئيس بخش مسمومیت‌‌شناسی دانشگاه مشهد می‌گوید، مصرف کراک و شیشه به شدت حیات فرد را به مخاطره می‌اندازد. او در پاسخ به این سئوال که «آیا درست است، فردی که کراک یا شیشه مصرف کرده بیشتر از ۲ سال زنده‌نمی‌ماند» می‌گوید:«معمولا ممکن است اگر overdose ( مصرف بیش از حد) یا مشکلی پیش بیاید فرد به مرکز پزشکی مجهزی منتقل شده و بتوانند، نجاتش دهند. ولی به هر حال خطرناک است و حیات آن فرد را تهدید می‌کند، یعنی اگر تا ۲ سال از بین نرود و ترک نکند ممکن است بعد از ۲ سال برایش مشکل‌زا شود و حیاتش را تهدید کند