۱۳۸۸ مهر ۲۲, چهارشنبه

تقسیم جایزه با " ندا " از طرف اوباما


در برخی سایت‌های ایرانی خبر را این گونه برجسته کرده‌اند : «اوباما جایزه صلح نوبل خود را با ندا تقسیم کرد». در روزنامه‌های ایرانی خبر در صفحه‌‌ی اول بوده است. وزیر خارجه‌ی ایران گفته است که با اعطای جایزه مخالفتی ندارد.



باراک اوباما، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل شده است. جایزه‌ به خاطر طرح آرمان جهانی بدون سلاح‌های هسته‌ای به او اعطا می‌شود. اوباما با سخنرانی‌ای که در رسانه‌ها آن را "متواضعانه" خواندند، در مورد افتخاری که نصیبش شده، اظهار نظر کرد. او گفت که جایزه را به عنوان فراخوانی برای عمل می‌پذیرد و آن را با مردمانی تقسیم می‌کند که برای صلح و عدالت مبارزه می‌کنند. او از میان این مردم به «زن جوانی» نیز اشاره کرد که «در خیابان‌ها در سکوت تظاهرات می‌کند‌ تا از این راه صدای اعتراضش شنیده شود، حتا اگر با ضرب و شتم و گلوله مواجه شود».

ندا آقا سلطان - «زن جوانی که در خیابان‌ها در سکوت  تظاهرات می‌کند‌ تا از این راه صدای اعتراضش شنیده شود، حتا اگر با ضرب و شتم و گلوله مواجه شود.» (اوباما)

: ندا آقا سلطان - «زن جوانی که در خیابان‌ها در سکوت تظاهرات می‌کند‌ تا از این راه صدای اعتراضش شنیده شود، حتا اگر با ضرب و شتم و گلوله مواجه شود.» (اوباما)

خبر جایزه در اینترنت فارسی زبان

سایت "بالاترین" خبر اعطای جایزه‌ی صلح نوبل امسال به باراک اوباما را جزو "موضوعات داغ روز" قرار داده است. لینک‌هایی که "بالاترین" و سایت‌های اجتماعی مشابه آن در مورد این خبر گرد آورده‌اند، حاکی از آن هستند که اشاره‌ای که اوباما در نطقش به آن "زن جوان" داشت و مشخص است که منظور از آن ندا آقا سلطان، سمبل اعتراض‌ها به روند و برآینده انتخابات ریاست جمهوری در ایران است، در جامعه‌ی اینترنتی فارسی زبان بسیار پربازتاب بوده است.

"بالاترین" به مطلب وبلاگی به نام «حرف حساب» لینک داده که در آن به اوباما تبریک گفته شده، این تبریک اما با انتقاد همراه است.

«جناب رییس جمهور باراک اوباما! اول بگذارید جایزه ی صلح نوبل را تبریک بگویم و آرزو کنم که کارنامه ی شما در آینده هم شما و هم تصمیم گیرندگان نروژی را سربلند کند. اما بعد»، و آنچه پس از این «اما بعد» آمده، طرح انتقادآمیز خواست همبستگی بیشتر با مردم ایران است.

وبلاگ‌نویس، پس از اشاره به نتیجه‌ی اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری و پیامدهای آن خطاب به اوباما نوشته است: «آقای رییس جمهور! با شرح آنچه گفته شد یک سئوال از شما دارم؟ اگر این تقلب و این اتفاقات در کشور شما می افتاد و آقای مک کین را به جای شما رییس جمهور اعلام می‌کردند و مردم را می کشتند و زندان می انداختند و مورد تجاوز قرار می دادند توقع شما از دیگر کشورهای جهان چه بود؟»