۱۳۸۸ شهریور ۴, چهارشنبه

رضایت " شوهران " قبل از رای اعتماد مجلس !!؟




نامه یک وکیل به رئیس جمهور(خلافت اسلامی)!؟


مانلي کاتوزيان*


به تازگي در معرفي کابينه دهم رئيس دولت دهم از سه وزير زن نام برد و من نيز چون هزاران ايراني ديگر از اين اتفاق فرخنده بسيار شاد شدم و اميد دارم اين سه زن بتوانند از نمايندگان ملت در مجلس راي اعتماد بگيرند. اما آقاي رئيس جمهور به حکم حرفه و دغدغه هاي ذهني از اين بابت نکاتي چند نيز به ذهنم رسيد که اميد است پس يا قبل از معرفي زنان به عنوان دست هاي اجرايي شما در کابينه به موانع اجرايي و قدرت زنان کابينه نيز کمي بينديشيد



اما موانع موجود



الف- جناب رئيس جمهور، فرض کنيد وزير زن شما در دعواي خانوادگي گرفتار شود و همسرش به دليل اين اختلاف خواهان عدم خروج همسر خود از کشور باشد و در همان حال وزير شما ملزم به حضور در اجلاسي يا نشستي در خارج از کشور باشد. با اين اوضاع اجازه خروج وزيرتان از کشور را به حکم قانون از دادستان اخذ مي کنيد يا با شجاعت به دنيا اعلام مي داريد به حکم قانون و مخالفت همسر ايشان آن وزير محترم قادر به شرکت در فلان اجلاس و نشست نخواهد بود؟


ب- جناب رئيس جمهور!، فرض کنيد وزير زن شما قصد افتتاح حساب براي فرزند خردسالش را دارد و در پي آن قصد برداشت از حساب مفتوحه را. وزير زن شما تصدي فلان وزارتخانه را داراست و براي تمامي آحاد ملت ايران در حيطه وزارتخانه خود تصميم مي گيرد و مبالغي کلان را از حساب متعلقه برداشت مي کند و به مصرف مي رساند اما مطمئن باشيد در حضور در بانک (البته اگر با عنواني ناشناس و به عنوان شهروندي عادي و بدون پارتي باشد)، ايشان حتي يک ريال از اموال سپرده به حساب بانکي فرزندش را نمي تواند جابه جا کند و همين ماجرا براي ساير مواردي چون عمل جراحي، بيمارستان، مسافرت، تحصيل و... فرزندش وجود دارد. در اين احوال براي شما عجيب نيست و نخواهد بود که وزيرتان در امور کشوري و اداري داراي اختيارات تامه است اما در خانواده اش از حداقل اختيارات نيز برخوردار نيست؟



پ- آقاي رئيس جمهور، فرض کنيد وزير زن شما چون هزاران زن ديگر اين سرزمين با اين موضوع روبه رو شود که به دليل مشغله زياد قادر به ايفاي وظايف همسري مورد خواسته همسر خود نباشند، در نهايت به دليل عدم تمکين و قدرت بر تمکين با حکم نشوز و منع از اشتغال مواجه شوند، در اين شرايط لطفاً فکري به حال وزراي جايگزين بفرماييد و البته مراقب ميزان تعويض اعضاي کابينه نيز باشيد تا دولت شما را براي اخذ راي اعتماد با چالش روبه رو نکند.



ت- آقاي رئيس جمهور، فرض کنيد وزير زن کابينه شما از همسرش به هر دليلي جدا شود، در اين دوران مراقب باشيد که فرزندان وزير شما بالاي 9 سال در دختران و 15 سال در پسران باشند و وزيري با اين شرايط انتخاب کنيد چه آنکه در غير اين صورت پس از هفت سالگي فرزندان وزير شما اگر بدون پارتي و اسم وزارت باشد ايشان بايد سال ها براي اثبات شايستگي خود در دادگاه هاي خانواده دوندگي کنند تا فرزندان شان را به دست آورند و خب البته اين مهم در نهايت در ايفاي وظايف وزارت ايشان تاثيري عجيب خواهد گذاشت چه آنکه قطعاً تمام وقت ايشان صرف پيمودن پله ها و راهروهاي دادگاه خواهد شد و براي وزارت در اين مقام جايي نخواهد داشت.

سخن آخر آنکه، آقاي رئيس جمهور!، سپاسگزارم که به فکر حضور زنان در کابينه خود بوده و هستيد!. اين اتفاق و تفکر اگر به فعليت بنشيند و از مجلس نمايندگان راي اعتماد بگيرد، البته و صدالبته اتفاقي مبارک و ستودني است!.از اين رو چون کار تعويض قوانين و رفع تبعيض عليه زنان را قبل از معرفي اعضاي کابينه خود در دستور قرار نداده ايد، براي حفظ قدرت اجرايي کابينه حاضر از شما تقاضا مي کنم قبل از هر چيز از همسران زنان کابينه خود تعهدنامه يي براي گذشت از کليه حقوق شرعي و قانوني اخذ کنيد و به مجلسيان ارائه کنيد تا لااقل کابينه خود را از لحاظ اجرايي مصون و خدشه ناپذير داشته باشيد!؟