۱۳۸۷ مرداد ۲۷, یکشنبه

سی سال پیش . در چنین روزی



شاه (فقید): وحشت بزرگ می‌خواهید یا تمدن بزرگ؟

پنج‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر هفدهم اوت ۱۹۷۸ میلادی

شاه (فقید): ما به شما وعده تمدن بزرگ می‌دهیم و دیگران وعده وحشت بزرگ

شاه ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی ضمن اشاره به پیشرفت‌های مملکت در ۲۵ سال گذشته و نیز دست‌آوردهای ملی در زمینه نفت، بازگشت جزایر سه‌گانه و قرارداد مرزی ۱۹۷۵ که در تفاهم با عراق صورت گرفت و با ارائه ارقام گفت

ما به شما نوید و وعده تمدن بزرگ را می‌دهیم و فکر می‌کنم که دیگران به شما وعده وحشت بزرگ بدهند. باز مقایسه‌اش با ملت ایران است

او در پاسخ به سئوالی در‌باره انتقادات و حملاتی که اخیراً از طرف روحانیون می‌شود گفت: مسلم است که در موقع ادای سوگند در بدو پادشاهی به دو چیز سوگند یاد کرده‌‌ام، حالا تقدم و تاخرآن اینجا مطرح نیست؛ یکی حفظ مذهب شیعه اثنی‌عشری، دیگری حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران

حالا این‌که خود من هم مسلمان معتقدی هستم به جای خودش. ولی از لحاظ زمامداری هم این وظیفه را دارم و فکر می‌کنم هیچ مملکتی به اندازه ایران در ادای فرایض دینی آزاد نیست
ما که صحبت از آزادی‌های سیاسی می‌کنیم حمله به دولت که مهم نیست. کما این‌که قبلاً هم گفته بودم همه نوع آزادی‌ها را در نظر داریم

آزادی اجتماعات، آزادی گفتار، آزادی نوشتن، به محض این‌که مجلس باز شود لوایحی است که به مجلس خواهیم داد

شاه در‌باره آزادی بیان گفت: هر ایرانی که فکر دیگری دارد، الان می‌تواند ولی پس از تصویب لوایح توسط مجلس در مهر‌ماه خواهد توانست‌، مطابق قانون دنیای پیشرفته هر‌چه می‌خواهد، یا بگوید یا بنویسد

شاه در پاسخ به این سئوال که جریان دموکراتیک کردن جامعه که در حال انجام است تا چه حد تحت‌تاثیر ناامنی محیط اجتماعی از طریق آتش زدن بانک‌ها، سینماها و‌... قرار خواهد گرفت، گفت

«چند ماه پیش در جواب سئوالی گفته بودم که این قیمتی است که برای رسیدن به آزادی باید بپردازیم، آن موقع فکر نمی‌کردم که این قیمت این‌قدر گران تمام می‌شود. خراب کردن بانک، آتش زدن بانک، این نمونه چیست؟ وحشت بزرگ که می‌گویم همین است، رساندن مملکت به ایرانستان همین است. از لحاظ من هیچ تغییری در نیت من که رسیدن به آزادی‌هاست به وجود نیامده
او گفت: «من هنوز کاملاً مصمم هستم که این امتحان را بکنم ولی خوب خیلی‌ها ترسیده‌اند. خیلی‌ها دارند می‌گویند که داریم یکجا می‌رویم، امیدوارم که کار به آنجاها نرسد و این‌قدر که دستگاه مقتدر باشد و ملت ایران رشد داشته باشد که به ما اجازه بدهد به همان مراحل آزادی کامل و دموکراسی برسیم
شاه در پاسخ به این‌که اگر اغتشاشات گسترش پیدا کند و حکومت نظامی در دیگر شهرها هم برقرار شود آیا انتخابات به تاخیر نخواهد افتاد؟ گفت

«امیدوارم که تا موقع انتخابات دو چیز خیلی روشن شده باشد، یکی قدرت حکومت در حفظ نظم، زیرا هر کسی از حدود قانون خارج شود جلویش را می‌گیرند. یکی هم در اولین فرصت که مجلسین باز بشود تمام قوانین دموکراتیک مثل اجتماعات، تظاهرات، گفتار و قلم به سرعت از تصویب مجلسین بگذرد. من امیدوار هستم که تا آن موقع این امکانات کاملاً فراهم شده باشد. بعد از دادن این همه به اصطلاح امکانات و آزادی‌ها اگر نخواهند آرام بشوند معنی‌اش چیست؟»
شاه در پاسخ به پرسشی در‌مورد شرایط نامزد شدن در انتخابات برای حزب‌ها و افراد مخالف گفت
«وقتی که ما گفتیم آزادی‌های سیاسی به حداکثر و شرکت در انتخابات، هیچ چیز غیر از قانون انتخابات نمی‌تواند مانع فعالیت هیچ فردی بشود. یعنی باید آزادی کامل داد که در‌حدود قانون هر نوع فعالیت‌ها را انجام بدهند
. به‌خصوص گفتم کسانی که بخواهند شرکت بکنند باید یادشان باشد موقعی که وارد مجلس شدند چه سوگندی را یاد بکنند. ما غیر از این هیچ نوع محدودیتی را لازم نمی‌بینیم