۱۳۸۶ بهمن ۱۷, چهارشنبه

ممنوعيت پرواز به خاطر زن بودن


خلاصه اي از وضعيت بانوي خلباني كه ميخواست در(خلافت اسلامي) استخدام و اجازه پرواز بگيرد...0



چطور شد که وارد رشته خلباني شديد؟


من از کودکي به پرواز علاقه مند بودم، از 7، 8 سالگي، اما از 12 سالگي به طور آماتور شروع به پرواز کــــردم.0


پرواز را چطور تجربه کردي؟


در فرودگاه دوشان تپه تابستان ها با گلايدر پرواز مي کردم. آن موقع کاري که بزرگ ترها در 6 ماه انجام مي دادند براي من 3 سال طول کشيد چون کم سن و سال بودم و مدرسه مي رفتم. در 15 سالگي جوان ترين دختر خلبان ايران شدم، بعد از دبيرستان در رشته هوانوردي در دانشگاه مشغول به تحصيل شدم و همزمان با هواپيماي

اولترالايت در فرودگاه آزادي پرواز مي کردم


در ايران مدرک خلباني گرفتيد؟


نخير. چون فرآيند خلباني در ايران به دليل وجود متقاضي زياد و کمبود هواپيما هاي آموزشي بسيار مشکل و مستلزم زمان زياد است. زنان هم مشکلات خاص خودشان را دارند. يک قانون نانوشته در اين صنعت وجود دارد که اگر ده زن و ده مرد متقاضي آموزش باشند، طبيعتاً اولويت با مردان خواهد بود. اين روند باعث شد که من براي کوتاه کردن زمان آموزش و انتظار براي پرواز از کشور خارج شوم.0


کجا رفتيد؟


رفتم مجمع الجزاير فيليپين. خصوصيات جغرافيايي فيليپين باعث شده که اين کشور يکي از مراکز مناسب براي آموزش پرواز باشد. در آنجا به راحتي مي توانستم به فرودگاه هاي ديگر پرواز کنم. يکي از محاسن پرواز در فيليپين تجربه پريدن در فرودگاه هاي مختلف با ترافيک هوايي زياد است. آن وقت ها با هواپيماي يک موتوره، پايپر 140 و سسنا 172 پرواز مي کردم. گاهي هم با هواپيماي دوموتوره، منتها ساعت پرواز زيادي با آن ندارم


چرا غيرممکن؟


چون مثلاً در فرودگاه مهرآباد معمولاً هواپيماهاي مسافربري و باري پرواز مي کنند و به هواپيماهاي يک موتوره اجازه پرواز نمي دهند


شما وقتي داوطلب استخدام در ايران شديد، مجدداً امتحان داديد؟


بله. برگشتم به ايران و در آزمون سازمان هواپيمايي کشوري شرکت کردم و قبول شدم. الان دو مدرک دارم؛ يکي از فيليپين و ديگري از ايران.0


در فيليپين پيشنهاد کار نداشتيد؟


آنجا به صورت روتين از فردي که فارغ التحصيل مي شود و شرايط لازم براي کار را دارد، دعوت به همکاري مي شود اما من مي خواستم در ايران خدمت کنم


.پس چرا تاکنون در ايران استخدام نشده ايد؟


اين پرسش من از مسئوولان هواپيمايي ايران و شرکت هاي هواپيمايي است. بعد از تبديل مدارکم اولين جايي که رفتم شرکت هواپيمايي ايران اير بود. آنها اعلام کردند به خلبان نياز دارند. در شرکت نفت، شرکت کيش اير و ماهان هم فرم هاي استخدام خلبان را پر کردم. همه درخواست هايم براي کمک خلباني بود.0


برخوردها چگونه بود؟


من بدون هيچ پيش داوري رفتم. اما برخوردهايي که مي ديدم خيلي غيرمنتظره بود!!( در خلافت اسلامي و برخورد غير منتظره؟!) 0 حتي من نزد سخنگوي دولت رفتم و او هم استقبال زيادي کرد و نامه يي را براي دکتر حسامي مديرعامل هما فرستاد!0.0
بعد از چند وقت که پيگير نامه شدم، کسي جواب درستي به من نداد. فقط اعلام کردند که نامه من به معاون عملياتي ايران اير ارجاع داده شده است و من بارها سعي کردم که با او تماس بگيرم اما متاسفانه نه تنها مرا نپذيرفتند- بلکه به تماس هاي اينجانب نيز پاسخي ندادند. البته بارها و بارها در مورد موضع گيري سرسختانه ايشان در برابر زنان شنيده بودم.0


بعد از اين مرحله چه کرديد؟


دي ماه سال گذشته هواپيمايي چاه بهار آگهي داد که به کمک خلبان نياز داريم و واجدين شرايط مدارک شان را بفرستند، من هم فرستادم، يک ماه بعد ما را دعوت کردند براي امتحان که در محل ساختمان هاي اداري شرکت ايران اير برگزار شد. ما حدوداً 200 نفر بوديم که امتحان داديم اما از اين ميان يکصد نفر را انتخاب کردند. رتبه من زير 100 بود اما هيچ وقت دقيقاً رتبه ها را اعلام نکردند و متاسفانه براي مصاحبه دعوت نشديم0


چرا دعوت نکردند؟


چون زن بوديم.0