
برخي جايگاهها با دريافت قيمتي(هر ليتر) حدود سيصد تومان به تانکرهاي سي و دو هزار ليتري گازوئيل ميفروشند. صاحبان اين تانکرها با پرداخت چندين ميليون رشوه در مسير، ميتوانند يک روزه حدود پنج تا شش ميليون تومان به جيب بزنند...در حال حاضر کاروانهاي تويوتا (دو هزار) که امکان عبور در سنگلاخترين نقاط بلوچستان را دارند، با پرداخت رشوههاي کلان به قاچاق گازوئيل مشغولند
در حالي که طي 6 ماه گذشته هزينههاي کلان در کل کشور صرف سهميهبندي بنزين شده، قاچاق گازوئيل در جنوب استان سيستانوبلوچستان همچنان ادامه دارد و شغل مهم تعداد چشمگيري از مردم اين منطقه به شمار ميرود.بنا بر اين گزارش، سهميهبندي بنزين که از سالها پيش در اين استان اجرا ميشود، قاچاق بنزين را متوقف کرده، اما گازوئيل که هم قيمت تمامشده آن با بنزين برابر است و هم قيمت جهاني فروش آن معادل بنزين )حدود يک دلار) است، با قيمتي يکششم بنزين، آن هم به صورت نامحدود عرضه ميشود و بهترين کالا براي قاچاق به شمار ميرود؛ به گونهاي که در حال حاضر کاروانهاي تويوتا 2000 که با تقويت موتورهاي آنها در پاکستان، امکان عبور و مرور در سنگلاخترين نقاط بلوچستان را دارند، با پرداخت رشوههاي کلان به قاچاق گازوئيل مشغولند. چندي پيش هم خودروي ناجا در تعقيب يكي از اين خودروها چپ شد و دو تن از ماموران به شهادت رسيدند.بر اساس گزارشهاي دقيق از منطقه، هماکنون قاچاق گازوئيل با انواع وسايل از موتورسيکلت معمولي تا پيکان و تويوتا 2000 و حتي تانکرهاي 32000 ليتري انجام ميشود و حتي عدهاي پرداخت رشوه را بلندمدت و ماهانه انجام ميدهند.از نکات جالب اين که قيمت گازوئيل از زاهدان که جايگاههاي عرضه بيشتري در آن وجود دارد، تا خاش و ايرانشهر و راسک متفاوت است و هر چه از مرکز دورتر و به مرز نزديکتر ميشويم، قيمت گازوئيل به نحو محسوسي افزايش مييابد.همچنين برخي جايگاههاي عرضه سوخت، با دريافت قيمتي حدود 300 تومان حتي به تانکرهاي 32000 ليتري گازوئيل ميفروشند. صاحبان اين تانکرها با پرداخت چندين ميليون رشوه در کل مسير، با احتساب فروش گازوئيل به قيمت ليتري 700 تومان (جمعا 22 ميليون تومان) ميتوانند يک روزه حدود 5 تا 6 ميليون تومان به جيب بزنند.0
اين گزارش ميافزايد: تفاوت قيمت نزديک به 1 دلاري قيمت داخلي و جهاني گازوئيل، در کنار معضل اشتغال مردم منطقه، باعث شده که مقرر كردن جريمه سنگين تعزيرات، تأسيس چندين پاسگاه و يا برخورد با ماموران متخلف نيز نتواند مانع اين تجارت سياه شود و حتي بارها سربازان فداکار اين نيرو در عملياتهاي تعقيب و گريز قاچاقچيان سوخت به شهادت رسيدهاند.به نظر ميرسد تنها راه مؤثر ممانعت از اين پديده، اصلاح سياست فروش رايگان گازوئيل و گسترش اشتغالزايي در منطقه است.0
يك اظهار نظر :0
▪ چه ميشد منابع باارزش اين كشور كه بعنوان سوخت ارزان ازكشور خارج ميشد بقيمت واقعي به مردم عرضه ميشد ودرعوض پول آن درمناطق محروم صرف ايجاد اشتغال ميگرديد ويا براي توسعه وسايل نقليه ريلي وشاهراه هاي كشور ميگرديد تا كي اين منابع باارزش را حراج كنيم؟
▪ خب كه چي! مگه جلوقاچاق بنزين راكه به ظاهرگرفتن چه شدجزاينكه قاچاق به داخل مرزكشيده شدودراين وسط يك عده مردم سالم وساده تاوان پس ميدهندودرعوض نون عده ايكه بافرصت طلبي يابهره گيري ازتصميمات غلط سهميه بندي نظيراختصاص سهميه آنچناني به هروانت اعم ازاينكه اين وانت دراختيارحمل ونقل عمومي قراردارديامورداستفاده شخصي است ويااينكه فلان خانواده پولدلركه براي هربچه شان يك اتومبيل دارند درمقابل خانواده ايكه باهزاربدبختي يك اتومبيل قراضه براي امرارمعاش ويااستفاده كل خانواده تهيه نموده ويا فلان كس كه باداشتن ارتباط كوپن اضافي دريافت داشته ياكسانيكه باجعل وتقلب چندكارت سوخت دراختياردارندوازهمه اينها مهمتراينكه مگراين سهميه بندي تاثيري درترددروزافزون اتومبيلها درسطح شهرهاگذاشته وچطوراين سئوال مطرح نميشودكه اينهابنزين موردنيازخودراازكجاتهيه ميكنندجزاينكه آن قشرفوق الذكروتاكسي داران به كسانيكه نتوانسته اندازراههاي يادشده سهميه مازادبگيرندبنزين مي فروشندودرعوض باعث شده اندكه تاكسي ووانت باردرسطح شهرهاكمياب وكرايه هاچندبرابرشود.خلاصه مطلب اينكه متاسفانه دراين وسط مردم هرروز به انحاء مختلف دچارمشكلات بيشترميشوندچه موادسوختي قاچاق شودچه نشودچه نفت درسطح جهاني گران شودچه نشودپس بذارحداقل قاچاقچيان ازاين راه به نون ونوايي برسندبراي ماكه فرق نميكنه!!0
▪ خب كه چي! مگه جلوقاچاق بنزين راكه به ظاهرگرفتن چه شدجزاينكه قاچاق به داخل مرزكشيده شدودراين وسط يك عده مردم سالم وساده تاوان پس ميدهندودرعوض نون عده ايكه بافرصت طلبي يابهره گيري ازتصميمات غلط سهميه بندي نظيراختصاص سهميه آنچناني به هروانت اعم ازاينكه اين وانت دراختيارحمل ونقل عمومي قراردارديامورداستفاده شخصي است ويااينكه فلان خانواده پولدلركه براي هربچه شان يك اتومبيل دارند درمقابل خانواده ايكه باهزاربدبختي يك اتومبيل قراضه براي امرارمعاش ويااستفاده كل خانواده تهيه نموده ويا فلان كس كه باداشتن ارتباط كوپن اضافي دريافت داشته ياكسانيكه باجعل وتقلب چندكارت سوخت دراختياردارندوازهمه اينها مهمتراينكه مگراين سهميه بندي تاثيري درترددروزافزون اتومبيلها درسطح شهرهاگذاشته وچطوراين سئوال مطرح نميشودكه اينهابنزين موردنيازخودراازكجاتهيه ميكنندجزاينكه آن قشرفوق الذكروتاكسي داران به كسانيكه نتوانسته اندازراههاي يادشده سهميه مازادبگيرندبنزين مي فروشندودرعوض باعث شده اندكه تاكسي ووانت باردرسطح شهرهاكمياب وكرايه هاچندبرابرشود.خلاصه مطلب اينكه متاسفانه دراين وسط مردم هرروز به انحاء مختلف دچارمشكلات بيشترميشوندچه موادسوختي قاچاق شودچه نشودچه نفت درسطح جهاني گران شودچه نشودپس بذارحداقل قاچاقچيان ازاين راه به نون ونوايي برسندبراي ماكه فرق نميكنه!!0