۱۳۹۲ خرداد ۲, پنجشنبه

از دسته ‌بیل اندونزی تا میخ چینی، محصولاتی که ایران < اسلامی> توانایی تولید آن را ندارد !

هر از چند گاهی کالایی در ایران <اسلامی> نایاب می‌شود. این موضوع همه ادعاهای چند دهه گذشته در زمینه خودکفایی اقتصادی را با علامت سئوال روبرو کرده است. تعدادی از محصولاتی که ایران توانایی تولید آن‌ها را ندارد.

کمبود دارو

هراز گاهی کالایی در بازارهای ایران نایاب می‌شوند. این موضوع همه تبلیغات چند دهه گذشته در زمینه خودکفایی اقتصادی را با علامت سئوال روبرو کرده است. هاشم تبریزی دانا، عضو اتحادیه داروسازان می‌گوید در مورد ۷۰ درصد از داروها شاهد کمبود در بازار هستیم. این درحالی است که مسئولان پیش از این ادعای خودکفایی در تولید ۹۵ درصد از داروی مورد نیاز را کرده بودند.

واردات دسته بیل !

یکی از اقلام وارداتی که در سال‌های اخیر سروصدای زیادی به همراه داشت موضوع واردات دسته بیل از اندونزی بود. سایت قانون در این خصوص سندی را منتشر کرد که واردات ۵۴ هزار دسته‌بیل چوبی از اندونزی را از راه امارات به بندرعباس نشان می‌دهد.

شکافتن هسته اتم آری، تولید چوب بستنی نه!

چوب بستنی‌هایی که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران ناتوانی از تولیدشان را بی اهمیت می‌دانست، یکی از موارد انتقادی بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس آن را دستمایه طعنه به سیاست‌های اقتصادی دولت قرار داد و گفت: «سالانه ۸۰میلیون دلار واردات چوب بستنی از کشور آلمان داریم؛ چطور است که دانشمندان ما می‌توانند هسته اتم را بشکافند اما یک چوب بستنی هم نمی‌توانیم در داخل تولید کنیم؟

سئوال بی‌جواب رئیس مجلس!

سئوال علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این مورد که: « دانشمندان ما می‌توانند هسته اتم را بشکافند اما یک چوب بستنی هم نمی‌توانیم در داخل تولید کنیم؟» با توجه به این‌که میلیاردها دلار در زمینه فن‌آوری اتمی سرمایه‌گذاری شده و علاوه بر آن در مناقشه بر سر برنامه اتمی صدها میلیارد دلار زیان ناشی از تحریم‌ها به اقتصاد ایران تحمیل شده، هنوز بی‌جواب مانده است.

                    

زین اسب

ادبیات طنز و انتقادی به عدم توانایی تولید چوب بستنی محدود نماند و به موضوع واردات زین اسب با استفاده از ارز مرجع به‌جای دارو نیز کشیده شد. پایگاه خبری شوشان می‌نویسد:«زين اسب که ديگر صددرصد از دارو مهم‌تر است. تصور کنيد يک نفر سوار اسب شده باشد و اسب زين نداشته باشد. در آن صورت حتما اسب او را زمين می‌‌زند و او آسيب می‌‌بيند و دارو می‌‌خواهد. پس بودن زين اسب باعث عدم نياز به دارو می‌‌شود.»


میخ!

به نوشته قانون: «از ابتدای سال ۱۳۸۴ تا پایان سال ۱۳۹۰ بیش از ۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون و ۲۱۵ دلار انواع میخ از کشور چین وارد ایران شده است!!!.
 حجم وزنی میخ وارداتی در این دوره زمانی ۵ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۳۶۱ کیلو اعلام شده است.»


چادر خارجی روی سر زنان ایرانی

این چادر مشکی که حکومت جمهوری اسلامی بر استفاده از آن توسط زنان اصرار دارد از خارج وارد می‌شود. جالب این‌که ایران بزرگترین مصرف کننده چادر مشکی در دنیا است، اما هنوز توان تولید پارچه چادر مشکی را ندارد.

"مافیای چادر"

بزرگترین مشکل نساجی‌های ایرانی در تولید چادر مشکی، تامین مواد اولیه مثل نخ يا موادشيميايی است. با وجودی که چند سال قبل اعلام شد ایران به تکنولوژی تولید چادر مشکی دست پیدا کرد، هیچ کدام از دو کارخانه نساجی نتوانستند متراژ قابل توجهی را تولید کنند. در حال حاضر هر سال حدود ۲۰ هزار تن چادر مشکی وارد می‌شود. در رسانه‌های ایران بارها به موضوع "مافیای" واردات چادر اشاره شده است.

آدامس

آدامس هم یکی دیگر از محصولات پرمصرفی است که ایرانی‌ها توانایی تولید آن را ندارد. آدامس‌هایی که با برندهای ایرانی به فروش می‌رسند اغلب محصولات وارداتی هستند که در ایران بسته بندی می‌شوند. تنها در سال گذشته ۷۴۰ تن آدامس وارد شد و این در حالی است که واردات آدامس از ۲۵ تن در سال ۸۴، با شیب تند صعودی به بیش از ۲۵۰۰ تن در سال ۸۸ رسید.

واردات آدامس از سوی صادر کننده سقز!

البته ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان ماده اولیه آدامس در دنیال شناخته می‌شود. سقز اگرچه به عنوان ماده اولیه آدامس به اندازه کافی در ایران پیدا می‌شود اما نبود صنایع تبدیلی مناسب باعث می‌شود سقز از ایران به کشورهای دیگر صادر شود و بعد در قالب محصولاتی مثل آدامس، عطر، خوشبو کننده‌ها، حشره کش‌ها، دارو، واکس، پلاستیک و چرم‌های مصنوعی به کشور برگردد.

خاک رس

خبرگزاری مهر می‌نویسد:«در سال گذشته که ۵هزار تن خاک رس وارد کشور شد!!. واقعیت این است که خاک رس ایران استانداردهای لازم برای استفاده‌های صنعتی را ندارد. در خاک‌های صنعتی ایران، ناخالصی‌هایی وجود دارد که برای صنایع مضر است و در فرآورده‌های نهایی اثر نامطلوب دارند.».

زیپ

مهدی یکتا دبیر، اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک در پاسخ به این سوال که آیا توانایی تولید زیپ و دکمه در کشور وجود ندارد؟ می‌گوید:« چرا در این حوزه‌ها توانایی تولید داریم اما تاکنون مورد حمایت قرار نگرفته است. وی می‌افزاید:«‌در دوره‌ای حجم بسیار سنگینی زیپ از چین وارد کشور شد که این کار باعث ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی شد.»

سنجاق قفلی

محصولات مصرفی دیگری هم هستند که خطوط تولیدی ایران با وجود مصرف بالای آن‌ها هنوز قادر به تولیدشان نیست. یکی از این محصولات که تولیدش خیلی ساده و پیش‌ پا افتاده به‌نظر می‌رسد، سنجاق قفلی است. به‌نظر می‌رسد لیست این دست محصولات بسیار طولانی است.
                                                 dw.de