۱۳۹۰ خرداد ۱۴, شنبه

اشک، چشم دختران ایرانی را دریبل زد


کنفدراسيون فوتبال آسيا اعلام کرد تيم ملی فوتبال بانوان( خلافت اسلامی) ايران به دليل استفاده از پوششی مغاير با قوانين فيفا، در مسابقه با اردن حاضر نشد تا حريفش با نتيجه ۳-۰ برنده اعلام شود.
به اين ترتيب، حاصل صعود تيم ملی فوتبال بانوان ايران به مرحله نهايی از رقابت های مقدماتی المپيک لندن در منطقه آسيا، اشک هايی بود که در وسط زمين بر گونه های بازيکنانش جاری شد.
در بازی ايران و اردن، توپ در وسط زمين کاشته شد اما به صلاحديد ناظر بحرينی، داور فقط يک بار و آن هم به نشانه پايان مسابقه در سوت خود دميد.
توپ به حرکت درنيامد تا گريستن دختران ايرانی؛ نه به خاطر شکست در مستطيل سبز که به دليل استفاده از پوششی باشد که مورد تاييد نماينده فيفا قرار نگرفته.
صحنه هايی غم انگيز که حتی بازيکنان اردن و تماشاگران حاضر در ورزشگاه را هم متاثر کرد.
بازگشت به خانه، بدون مسابقه!؟
بخت صعود تيم دختران ايران به رقابت های المپيک ۲۰۱۲ لندن بيشتر از شانس تيم پسران ايران برای صعود به اين مسابقات بود.
اميدها با سرمربيگری عليرضا منصوريان بايد رقابت هايش را از مرحله حذفی شروع کند و در صورت موفقيت، به بازی های گروهی برسد.
اما تيم دختران در عين بی توجهی محض صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران که حتی گل های زده اين تيم را نيز به تصوير نکشيده بود، موفق شد به مرحله گروهی راه پيدا کند.
در شرايطی که هر روز ظهر، اخبار ورزشی ويژه خانم ها از شبکه سوم سيما پخش می شود، اما حتی اين بخش خبری هم رغبتی در به تصوير کشيدن زنان پابه توپ ايرانی نداشت.
دختران فوتبال ( خلافت اسلامی) ايران در رقابت های گروه سوم مقدماتی در منطقه آسيا که به ميزبانی اردن به انجام رسيد، ابتدا با هت تريک مريم رحيمی و گلزنی فرشته کريمی، ۴-۰ از سد فلسطين گذشتند.
مصاف ايران و اردن با گلزنی زهرا حاتم نژاد به تساوی ۱-۱ انجاميد.
ايران اما در ديدار سوم دست به کار بزرگی زد و باز هم با ۲ گل مريم رحيمی، بحرين را پشت سر گذاشت تا با ۷ امتياز در صدر جدول گروه خود بايستد.
چنان چه پيشتر اشاره شد از تمام اين ديدارها، حتی يک دقيقه تصوير هم از صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران پخش نشد.
اين تيم در مرحله نهايی که در اردن برگزار می شود با ويتنام، تايلند، ازبکستان و اردن همگروه شده بود.
اما پس از ممانعت فيفا از مصاف تيم‌های ايران و اردن، بانوان فوتباليست ايرانی طی امروز و فردا و در دو گروه مجزا به ايران برمی ‌گردند.
هشدار بلاتر جدی بود
پيش از اين در رقابت های المپيک نوجوانان و در جريان ديدار ايران و ترکيه نيز تيم ايران تهديد به اخراج از بازی ها شده بود.
در آن مسابقه سپ بلاتر رئيس فيفا در استاديوم حضور داشت. بلاتر در نيمه دوم بازی می خواست از ادامه برگزاری مسابقه ممانعت کند. زيرا به زعم او، دختران ايران از کلاه هايی استفاده کرده بودند که مورد تاييد فيفا نبود.
با چانه زنی های مقامات ورزش ايران که بين دو نيمه برگزار شد، بلاتر نيز تصميم خود برای لغو مسابقه را تغيير داد.
فريده شجاعی نايب‌رئيس فدراسيون فوتبال ايران در امور بانوان به همراه نماينده فيفا از صبح روز مسابقه در بازارهای سنگاپور به دنبال پوشش يا کلاه مناسبی برای سر بازيکنان بودند!
همزمان صداوسيما و ديگر رسانه های دولتی، گزارش می‌دادند که حفظ حجاب اسلامی از سوی تيم دختران ايران، با تحسين دختران ساير تيم‌های شرکت کننده مواجه شده است.
در بين دو نيمه بلاتر به علی‌آبادی و افشارزاده گفته بود اين لباس صورت خوشی برای شما در دنيا ندارد. همچنين برای ما هم مشکل‌ساز است.
مشکل کلاه های تاييد نشده را "مرضيه تکه اکبرآبادی" پديد آورد. معاون امور بانوان سازمان ورزش در آخرين بازديدش از تمرينات اين تيم، در اعتراض به کلاه ها به حالت قهر، اردوی تيم را ترک کرده و حتی تهديد به عدم اعزام اين تيم کرده بود.
شجاعی درباره ماجرای اردن نيز به خبرگزاری ها گفته است که ‌پوشش بانوان ايران مورد تائيد فدراسيون جهانی فوتبال بوده و پيش از شروع بازی‌ها در اردن هيچ صحبتی مبنی بر غير قانونی بودن لباس های ايران مطرح نشده بود.