۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۲, دوشنبه

اسامه بن لادن 'کشته' شد


اسامه بن لادن به عنوان بنیانگذار و رهبر القاعده برای سال‌ها نامی آشنا بود. بسیاری در کشورهای غربی او را که سازمان‌دهنده حملات یازده سپتامبر بود، تجسمی از تروریسم جهانی می‌دانند
او که متولد ده مارس ۱۹۵۷ میلادی است، در یک خانواده ثروتمند سعودی به دنیا آمد و پدرش محمد بن عوض بن لادن که در بخش ساختمان سازی در عربستان سعودی فعالیت داشت، زندگی مرفهی برای او فراهم کرده بود.
ولی کمی بعد از حمله نیروهای شوروی به افغانستان، اسامه بن لادن به گروه مجاهدین در افغانستان پیوست و با همراهی گروهی از افرادی که از او پیروی می‌کردند و بعدها هسته اصلی القاعده را تشکیل دادند، در کنار مجاهدین جنگید.
وقتی اسامه بن لادن از افغانستان به عربستان سعودی برگشت، از این که رژیم حاکم در این کشور، ارتش آمریکا را به خاک عربستان دعوت کرده بود تا نیروهای صدام حسین را از کویت بیرون کند، به خشم آمد و به مخالفت با حاکمان عربستان سعودی برخاست.
او در سال ۱۹۹۸ میلادی، علیه تمام آمریکایی‌ها در دنیا اعلام جنگ کرد و گفت که "به باور ما امروز بدترین دزدان و بدترین تروریست‌های دنیا آمریکایی‌ها هستند و هیچ چیز جز تلافی و عمل متقابل، نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد. ما نباید بین نیروهای نظامی و غیرنظامیان آمریکا هم تفاوتی قائل شویم و تا جایی که به ما مربوط است، تمام آنها اهداف ما هستند
در آن سال، بسیاری بر این عقیده بودند که اسامه بن لادن در بمب‌گذاری‌هایی که در سفارت های آمریکا در کشورهای شرق آفریقا رخ دادند، دست دارد. آن زمان بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا بود.
به دنبال واکنش نیروهای نظامی آمریکا و حمله موشکی آنها به پایگاه اسامه بن لادن در افغانستان، او محل اقامتش را ترک کرد.
در سال ۲۰۰۰ میلادی، سازمان القاعده که به رهبری او تشکیل شده بود، توانست به یک کشتی جنگی یک میلیارد دلاری آمریکا حمله کند. این حمله در بندر عدن انجام شد.
بعد از آن بود که حمله‌های القاعده در نیویورک و واشنگتن انجام شد و حوادث مرگبار یازدهم سپتامبر سال 2001 را در تاریخ ثبت کرد.
با آن که ۲۷ میلیون دلار پاداش برای "سر بن لادن" تعیین شده بود، او توانست برای چندین سال از دست کسانی که به دنبالش بودند، مخفی بماند.
گفته شده است که قبایل ساکن مرزهای افغانستان و پاکستان، اصلی‌ترین پناه‌دهندگان به اسامه بن لادن بودند.
اسامه بن محمد بن عوض بن لادن در نهایت روز یکشنبه، اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) به دست کماندوهای آمریکایی در پناهگاهی در پاکستان کشته شد و جسدش در اختیار آمریکا قرار گرفت
B B C