۱۳۹۰ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

تلفات ناشی از گرد باد های وحشتناک در چند ایالت آمریکا ، به دویست نفر رسید




مقامات محلی ايالت آلابامای آمريکا روز پنجشنبه اعلام کردند تلفات جانی گردباد و تندبادی که اين ايالت را درنورديده به ۱۲۸ تن رسيده است و احتمال دارد اين آمار بالاتر هم برود. آمار تلفات جانی این گردباد در ایالت های مرکزی آمریکا به حدود ۲۰۰ تن رسیده است.
دولت فدرال ايالات متحده آمريکا در ايالت آلاباما وضعيت اضطرارای اعلام کرده است. اين گردباد در حال حرکت است و در چند روز گذشته حدود ۱۲۸ کشته در آلاباما، ۳۲ کشته در می سی سی پی، ۱۱ کشته در جورجيا، ۱۴ کشته در تنسی و هشت کشته در ويرجينيا داشته است.
به گزارش رويترز، شهر «تاسکالوسا» در آلاباما به شدت خسارت ديده و شهروندان از تجربيات تلخ خود گفته اند. يک شاهد عينی گفته، در حالی که به زيرزمين خانه پناه برده بود، شاهد بوده که خانه به شدت تکان خورده و تمامی شيشه ها در هم شکسته است.
در آرکانزاس و می سی سی پی هم که مسير حرکت اين گردباد بوده، تلفات جانی گزارش شده است. ايالت های لوييزيانا و جورجيا هم خسارت ديده اند اما شديدترين خسارت در ايالت آلاباما گزارش شده است.
مناطق و شهرها از شمال تا جنوب ايالت آلاباما در اثر اين گردباد آسيب ديده اند.
مقامات رسمی اين ايالت می گويند هنوز آمار دقيقی از تلفات مالی اين گردباد در درست نيست.
در مناطقی که گردباد حرکت کرده، ايستگاه های انتقال برق تخريب شده و هزاران خانه از بين رفته است.
شماری از مقامات محلی گفته اند که چنين گردباد مخربی در تاريخ بی سابقه بوده است. دکل های انتقال برقی که آسيب ديده، برق ۹ ميليون شهروند در هفت ايالت را منتقل می کند.
کاخ سفيد با اعلام وضعيت اضطراری در ايالت آلاباما، نيروهای امداد وکمک رسانی را راهی اين منطقه کرده است.
باراک اوباما در بيانيه ای گفته است: «هرچند هنوز درصد خسارات و تلفات به طور دقيق مشخص نيست، ولی در روزهای آينده شرايط بررسی می شود و هر کمکی که لازم باشد به منطقه فرستاده خواهد شد.»
مقامات رسمی آلاباما و می سی سی پی می گويند به احتمال زياد آمار تلفات و کشته ها بيشتر می شود.
هر چند حرکت گردباد و توفان در مرکز آمريکا زياد اتفاق می افتد، اما به ندرت اين گونه قدرت تخريبی دارد و باعث تلفات گسترده می شود.
حدود يک هزار و ۴۰۰ نيروی نظامی برای کمک رسانی راهی آلاباما شده اند تا در انتقال اقلام غذايی و دارويی کمک کنند.