۱۳۸۹ مهر ۲۸, چهارشنبه

رده بندی آزادی مطبوعات در خلافت اسلامی


در گزارش سال ۲۰۱۰ سازمان گزارشگران بدون مرز از میزان آزادی مطبوعات در کشورهای مختلف جهان، "خلافت اسلامی ایران " با سه پله سقوط نسبت به سال ۲۰۰۹، مقام ۱۷۵ این جدول را به خود اختصاص داده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز که از سال ۲۰۰۲ تاکنون گزارش خود را در مورد وضعیت آزادی مطبوعات در سراسر جهان به طور سالانه منتشر می‌کند، این‌بار نیز فهرستی از رده‌بندی کشورها از لحاظ آزادی مطبوعات ارائه کرده است که در این رده‌بندی، خلافت اسلامی در میان ۱۷۸ کشور، در مقام ۱۷۵ و پیش از ترکمنستان، کره شمالی و اریتره قرار دارد!!؟.
این در حالی است که در رده‌بندی سال ۲۰۰۹ این سازمان که در زمینه دفاع از آزادی مطبوعات در جهان فعالیت می‌کند، ایران در میان ۱۷۵ کشور، در مقام ۱۷۲ قرار داشت.
در این جدول که کشور فنلاند صدرنشین آن است، چهار کشور نهایی این فهرست، همانند سال گذشته به ترتیب ایران، کره شمالی، ترکمنستان و اریتره هستند که با توجه به مقیاس‌های اندازه‌گیری این سازمان تمامی آنها نسبت به سال گذشته وضعیت‌شان رو به وخامت گذاشته است.
در گزارش این سازمان از وضعیت مطبوعات در خاورمیانه، آمده است که " خلافت اسلامی " همانند سال‌های گذشته، جایگاه خود در بخش انتهایی جدول را حفظ کرده است.
این گزارش اشاره می‌کند که سرکوب روزنامه‌نگاران و شهروندان اینترنتی در "خلافت اسلامی ایران " که به گفته این سازمان به دنبال انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد، در سال ۲۰۱۰ با روند شدیدتری ادامه دارد.
بر اساس گزارش‌های سالانه این سازمان، وضعیت آزادی مطبوعات در ایران از سال ۲۰۰۲ تاکنون همواره تنزل پیدا کرده است. این تنزل در سال ۲۰۰۵، (روی کار آمدن دولت! فعلی) به طرز قابل توجهی مشهود است. ایران در سال ۲۰۰۴ در میان ۱۶۷ کشور مقام ۱۵۸ را دارا بود و این در حالی است که جایگاه ایران در این جدول در سال ۲۰۰۵، به مقام ۱۶۴ در میان ۱۶۷ کشور تنزل پیدا کرد.

radiofarda.